Регистрация

На биопазар – какво, къде, колко?

Автор: Dnevnik.bg 30 юни 2010 , 2 коментара

На биомагазините в страната все още се гледа като на нещо екзотично, а продуктите в тях се възприемат по-скоро като бутикови, непосилни за българския джоб. Това обаче като че ли е на път да се промени, защото все се повече хора в днешно време обръщат внимание на качеството на храната, която консумират, и възприемат "философията на чистата храна". И във века на Е-тата, изкуствените торове и пестицидите и всевъзможните химични заместители на естествените храни това е съвсем естествено. И ако само допреди две години страната ни можеше да се похвали само с един биомагазин, днес само в София те двайсетина, а биопродукти могат да се намерят вече и в магазините и в другите по-големи градове на страната. Те изникнаха дори и на места, където едва ли много хора очакват да ги открият - като Девин например.

Кварталният биомагазин

"Биомаг" е първият биомагазини в страната и като всеки пионер си има мисия. Този вид биомагазин е натоварен е със задачата да предлага алтернативи – на конвенционалните продукти, масовата употреба на пестициди, неустойчивото земеделие, големите хипермаркети и дори на безличното отношение към клиентите в огромните магазини. Може би точно затова и двата "Биомаг"-а в София са съвсем малки и симпатични. В тях няма да ви се наложи да се борите с пъплещи тълпи и да чакате на опашка от изнервени клиенти. Въпреки ограниченото пространство на рафтовете в магазина място намира завиден асортимент от стоки. От едва 600 продуктa в самото начало сега там могат да се намерят над 2600 артикула, изтъква Камен Кръстанов от "Биомаг". Това, изглежда, не е достатъчно за техните клиенти, защото разнообразието от биопродукти набъбва непрекъснато, като в голяма част от случаите те сами предлагат какво да бъде добавено по етажерките на магазина. Всички продукти в магазина са биологично сертифицирани. Клиентите често искат документ, което Кръстанов си обяснява с ментетата, които заливат родния биопазар.

"Биомаг" държи и се опитва да поощри българското биопроизводство, казват от магазина, но заради липсата на достатъчен асортимент голяма част от продукцията остава вносна. Съотношението се променя бавно и засега то е в полза на чуждото производство – около 30% е българската и 70%  е вносната продукция. През пролетта и лятото в магазина се предлагат значително повече наши биохрани. Това естествено се дължи най-вече на сезонното производство на зеленчуци и плодове, обяснява Кръстанов. В магазина целогодишно се предлагат само български зеленчуци и млечни продукти. Кашкавалът, сиренето, киселото и прясно мляко, плодовете и зеленчуците всъщност са и най-търсените в магазина стоки. Популярността им идва от това, че хората търсят продукти, които се доближават максимално до традиционния и добре познатия на българина вкус. Яйцата в магазина се внасят от Унгария, а месото - от Италия. Голяма част от бионапитките като безалкохолни и чай идват от Австрия. От Гърция пък идват биологично сертифицирани зехтин, брашно, ядки. За козметиката "Биомаг" се доверява предимно на фирми от Великобритания.

Цените на биопродуктите варират силно, вносните съвсем естествено са по-високи, а продуктите са по-скъпи средно с около 30%. Въпреки по-високите цени идеята за чиста храна бързо набира поддръжници и в България. Магазинът не се оплаква от липса на продажби, вече има и ядро верни клиенти.

Разнообразието

"Балев био" е най-новият биомагазин в София, а основната му философия е разнообразието. Въпреки че собственикът на магазина Димитър Балев е наясно с икономическия модел на търсенето и предлагането, той разчита по-скоро на собствената си преценка. Според него по-скоро предлагането формира търсенето - фактът, че даден биопродукт не е наличен на нашия пазар, съвсем не е основателна причина той да не навлезе, отбелязва предприемачът. Затова и в магазина, и на интернет сайта му могат да се намерят продукти, някои от които звучат доста екзотично – био гурме пастет от зелен пипер или маслини, каринто (вид японски десерт), корейско уакаме (водорасли), био франкфуртер, вегетариански биосалам и др.

Въпреки че магазинът е отворен малко повече от месец, фирмата вече има доста сериозна преднина в нишата си - тя е и дистрибутор на биостоки от около година. Това донякъде обяснява защо почти цялата продукция е вносна. От чужбина идват 97-98% от биопродуктите, предлагани там. И тук причина за незначителното предлагане на български изделия е липсата на богат асортимент, обясняват търговците. Тук се продават български млечни продукти например, но повечето млечни изделия са внос от Дания, където разнообразието на предлаганите сирена е много по-голямо. Основният внос на преработена продукция идва от страни, които са силни в хранителната промишленост, като Германия, откъдето внасят биожито, месо и брашно, обяснява Балев. От южните страни като Италия, Испания и Гърция той внася предимно необработени стоки като плодове и зеленчуци. От Франция магазинът се снабдява с козметика, френско биовино.

Засега цената на продуктите в биомагазина е значително по-висока, отколкото на конвенционалните стоки. Това ще се промени, когато западните фирми увеличат обема на вноса си, прогнозира Димитър Балев.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България