Регистрация

"Карфур" спря да плаща на доставчиците си в България

Компаниите гадаят какво се случва с гръцкия франчайз партньор на френската верига
Автор: Боряна Генчева 16 април 2013 , 7 коментара
Компаниите гадаят какво се случва с гръцкия франчайз партньор на френската верига

 
Автор: totslcon.gr

"Карфур" ("КМБ България") в момента не плаща почти на никой от доставчиците си в България, оправдавайки се с временни финансови затрудения, съобщи производител, предпочел анонимност. Новината беше потвърдена и от други компании в бранша.

По тяхна информация дружеството, което е еднолична собственост на гръцката "Маринопулос Груп" CA (франчайз партньор на eвропейския ритейл лидер Carrefour), бави плащанията си от януари. В началото на април то се е опитало да удължи срока на отложеното плащане, а тези дни е започнало и да отказва вече потвърдени заявки за стока.

Българските партньорите на "Карфур" са доста напрегнати, колебаят се дали да продължат да работят с веригата, пазарът е пропищял, а липсата на стока започва да си личи и по регалите, коментираха хора от сектора. Ако веригата продължава в този дух, ударът по множество малки и средни фирми ще е голям, добавят те.

"Регал" има уверенията на оперативния директор на "КМБ България" Кристиан Шарита, че ще коментира ситуацията. Ще публикуваме отговорите му на regal.bg веднага, след като ги научим.


Спиране на поръчки


"В понеделник (15 април) ни спуснаха заявка за стока, във вторник я отмениха, оправдавайки се с финансови затруднения", съобщи партньор на компанията. Той добави, че веригата е решила да съкрати складовите си наличности и е започнала да спира поръчките точно преди Великденските празници, когато много компании са се надявали да направят добри обеми в новите и хубави магазини. "Просто прекалиха, като се има предвид, че вече от няколко месеца ни бавят плащанията, а ние продължаваме да работим с тях", добави той.


Искане на отсрочки


"Миналата седмица много доставчици са получили по мейлите си искане спешно да подпишат анекс, който дефакто удължава срока на плащане", разказва отлично информиран източник. Той обяснява, че ако при храните обичайният срок за плащане е бил 30 дни и то е трябвало да бъде извършено в петъка на седмицата на падежа, сега задължението се измества за последния петък на месеца на падежа. "Така, ако се пада да ви платят на втори април, вече ще могат да бавят плащането до 26 април", добави той. Представител на фирма, произвеждаща нехранителни бързооборотни стоки каза, че при тях плащането на всички доставки от този месец е изместено за последните работни дни на следващия".

"Очевидно искат да придърпат някакъв ресурс, за да си решат някакъв финансови проблем. Но дори не си вдигат телефоните, когато им звъним, за да обяснят за какво става дума", добави той.


Предисторията


Първите индикации за финансови проблеми с "КМБ България" започнаха да се появяват още през септември миналата година. Тогава обслужващата банка на дружеството започва да отказва на доставчици да застрахова плащанията им от "Карфур", макар че го прави за други търговски вериги. Обяснявахме си го с гръцката криза, коментира отлично запознат източник.

Миналия октомври става известно за писмо от централата на "КМБ България" до управителите на магазините, в които им се нарежда да ограничат складовите наличности поради ликвидни проблеми. На следващия ден разпореждането е отменено. От началото на годината по плащанията на веригата вече има просрочие от около два-три месеца.


Версиите


Поради липсата на яснота в средите на производителите и търговците се ширят различни версии за затрудненията на "КМБ България". Според най-популярната от тях те се държат на скорошната покупка от "Маринопулос Груп" СА на албанската верига магазини "Евромакс". Сделката за 23-те албански магазина стана известна в края на март, и беше обявена като стъпка към засилването на позициите на гръцките инвеститори на Балканите. Други източници казват, че след покупката излязли наяве неизвестни финансови задължения на албанския ритейлър. Имало уверения обаче, че след 30 април "Маринопулос" щели да влязат в крачка.

Други хипотези отдават ликвидните затруднения на факта, че напоследък "КМБ България" отвори ударно два хипермаркета в "България мол" и в "Парадайз център" и няколко нови магазина от малкия си формат. Оборудването и зареждането на обектите вероятно също е натежало финансово. А хипотезата е, че това е било нужно, за да изпълни дружеството ангажиментите към франчайз партньора си Carrefour. Както е известно в средата на миналата година Caffefour излезе от смесеното дружество с "Маринопулос" за Балканите, основно заради притеснения от кризата в Гърция. Оттогава веригата, която е номер едно за Европа, е само франчайзодател на гръцките си партньори.

Няма да се изненадам, ако някой сутрин осъмнем с магазини, на които пише само "Маринопулос", коментира друг доставчик. На него му изглежда необичайно, че в последно време в "КМБ България" е имало одит от французите, ревизия и забавяне на плащанията. Подобно стечение на обстоятелствата имаше при "Пикадили" преди да да бъде купена от "Делез", казва той.

Други представители на сектора се притесняват, че "Маринопулос" се опитват да прехвърлят в България практиката си от Гърция. Там, според тях, плащанията към доставчиците в последно време се бавели с осем-десет месеца.

Потърсени за коментар от Съюз произведено в България казаха, че нямат информация за необичайни проблеми с плащанията от "Карфур" по отношение на членовете им. В две браншови организации, които попитахме, също не бяха информирани. Едните – защото повечето им членове не работели с веригата, а другите – защото плащанията са конфиденциална информация, за която не надават ухо.



Българското дружество
През юни 2012 г. стана известно, че френската търговска верига "Карфур" (Carrefour) продава дела си смесеното дружество на своя гръцки партньор "Маринопопулос". Carrefour взе това решение, след като отчете 16% спад на продажбите си в Гърция за първото тримесечие на годината. Официално от компанията казваха, че действието е в отговор на "предизвикателствата, породени от гръцкия икономически контекст".До този момент в смесеното дружество "КМБ" 60% бяха собственост на "Маринопулос", а 40% на "Карфур Маринопулос", друга съвместна компания на двете групи. Целеви му пазари бяха Албания, Босна, Хърватия, Македония, Черна гора, Сърбия и Словения.



Албанската сделка
В края на март "Маринопулос Груп" CA (част от което е "Карфур България") съобщи, че придобива албанската верига "Евромакс" – която има 23 супермаркета, 17 от които оперират в Тирана. Продавачът е "Балфин Груп", а целта на гръцката групировка е да засили позициите си на Балканите. По този начин мрежата на "Маринопулос" СА на Балканите контролира приблизително 860 магазина, 800 от които оперират в Гърция, 16 в Кипър, 24 в Албания, 17 в България и един в Скопие.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България