Регистрация

Българите очакват рецесия, но са склонни да купуват скъпи стоки и услуги

Автор: Регал 14 юли 2016

Като цяло обаче потребителският климат в ЕС-28 претърпява значителен подем през второто тримесечие и индексът му достигна най-високата си стойност от март 2018 г.

Българските потребители очакват рецесия, но увеличават намерението си за покупка на стоки и услуги с висока стойност.Това сочи проучването на института за проучване на пазара GfK за потребителския климат в Европа през второто тримесечие на 2016 г.

Въпреки икономическия растеж, българските потребители не се надяват на нов възход. Вместо това те очакват рецесия. Икономическите очаквания спадат с 1.4 пункта през второто тримесечие до -7.3 пункта. Макар това да е увеличение от 5,6 пункта през годината, стойността продължава да стои непоклатимо под дългосрочната средна стойност от 0 пункта.

Очакванията за приходи сред българските потребители се повишават слабо с 1,3 пункта, като достигат 5,2 пункта през юни. Показателят се е покачил с 11,8 пункта спрямо същия месец на миналата година.

Като се има предвид непрекъснатият спад на безработицата и доста стабилната икономика през последните няколко години, българите смятат, че сега е точният момент за покупка на стоки и услуги с висока стойност. През юни склонността за покупки достигна 15.7 пункта – значително увеличение с 14.7 пункта в сравнение с март и най-високата стойност точно за две години, показва изследването.

Като цяло през второто тримесечие на 2016 г. медийните дискусии са доминирани най-вече от специфични национални теми. В резултат на това показателите за икономиката, очакванията за доходите и за склонността към покупки в различните европейски държави са доста разнородни.

Като цяло обаче потребителският климат в ЕС-28 претърпява значителен подем от март до юни 2016 г., като се повиши с 4,1 пункта до 13,1 пункта, съобщиха от GfK. Това е най-високата стойност от март 2008 г. (16,8 пункта).

Сред темите на периода са: Борбата срещу така наречената Ислямска държава и терористичните нападения в Европа, по-специално в Турция. Точно преди началото на Европейското първенство по футбол във Франция, дискусиите в медиите, сред експертите по сигурност и правителствата в Европа бяха фокусирани върху слагането на край на тероризма.

Споразумението за бежанците между ЕС и Турция също беше акцент в дискусиите. Макар че благодарение на Турция сега значително по-малко бежанци пристигат в Европа, все още продължават разговорите за отношенията с Турция и за спазването от нейна страна на основните демократични принципи.

През юни на дневен ред излезе британският референдум за ЕС. Фактът, че британците гласуваха за напускане, все още не е оказал въздействие върху това проучване, тъй като то е завършено до 23 юни, датата на референдума.

Очаква се обаче създалата се несигурност на финансовите пазари също да засегне европейските потребители. Степента, до която това решение ще засегне потребителския климат в отделните държави през идните месеци, също зависи от това колко силно е финансовото въздействие, как се развиват дискусиите в рамките на Европейския съюз и как Брекзит засяга индивидуално всяка държава във финансов план.

Сред другите национални теми са изборите в Австрия и Испания, санкциите срещу Русия, преговорите за нови плащания от ЕС за Гърция, бежанска криза в Италия и т.н.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България