Регистрация

Forton: Нови проекти в сегмента на търговските площи не се очакват

Автор: Регал 27 април 2016
Строителство тече единствено в Пловдив, където в процес на завършване е Markovo Tepe Mall, а Galeria Plovdiv бе затворен за цялостно преустройство.

Фотограф: Георги Кожухаров

Инвестициите в бизнес имоти отбелязаха най-силното си първо тримесечие за последните 7 години със сделки за доходоносни активи и парцели за строителство на обща стойност € 92 млн. Това показват данните за първото тримесечие на 2016 г. на консултантската компания Forton, стратегически партньор на Cushman & Wakefield за България и Македония.

По данни на компанията подобна активност за последно е регистрирана в началото на 2008 г., когато обемът на инвестициите в бизнес имоти е € 285 млн. Сега пазарът е далеч от тези стойности и по-скоро се връща към нормалния си ритъм след годините на слаб интерес и ограничен брой сделки.

Сред по-значимите сделки през тримесечието бяха придобиването на Mall Plovdiv от досегашния съдружник в проекта Avestus Capital Partners, покупката на Sofia Airport Center от фонда Revetas Capital, както и сделката за Retail Park Plovdiv с "Баумакс България".

Липсата на мащабни нови проекти продължава да концентрира активността на наемателите във вече работещите на пазара търговски площи. През първото тримесечие единственото по-значимо завършване бе това на комплекса San Stefano Plaza в центъра на София, който включва 7000 кв. м търговска част.

Очакванията са в големите градове делът на обособените търговски зони, част от големи мултифункционални комплекси, да расте. В същото време завършените през последните години мащабни търговски центрове наситиха пазара и започване на нови проекти в този сегмент не се очаква. Строителство тече единствено в Пловдив, където в процес на завършване е Markovo Tepe Mall, а Galeria Plovdiv бе затворен за цялостно преустройство.

"След годините на бързо насищане на пазара с модерни търговски площи, балансът постепенно се възстановява – потреблението плавно нараства, търговците търсят възможности за нови обекти, предлагането се стабилизира. Тъй като нови значими проекти не се започват, стремежът сега е работещите търговски центрове да се позиционират добре и да заздравят позициите си", коментира Росен Генев, мениджър "Търговски площи" във Forton/Cushman&Wakefield.

В тази посока продължава и преструктурирането на City Center Sofia. В търговския център приключва обновяването на общите части, както и на по-голямата част от съществуващите обекти. В същото време продължава освежаването на микса от наематели със съдействието на Forton/Cushman&Wakefield като ексклузивен агент. С посредничеството на компанията през първото тримесечие бе подписан договор с Reserved, който ще отвори в мола най-големия си магазин в София. В началото на годината бе открит и обектът на Sport Depot в търговския център. Очаква се цялостният процес по преструктуриране на City Center Sofia да приключи до есента и през септември търговският център да представи новата си концепция.

Стабилизирането на пазара се отрази и на наемите. Нивата за първокласни площи в моловете в София отбелязаха лек ръст и през първото тримесечие достигнаха средно € 28/кв. м. На главните търговски улици в столицата наемите остават стабилни на € 46 /кв. м.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България