Регистрация

Иво Петров, международен ритейл консултант

Тенденциите на световния пазар на храни: био, локално, прясно

Има огромен потенциал за производители, които могат да предложат биопродукти

Автор: Ася Мандаджиева 07 декември 2016

Търсенето на био, локално, прясно, готвенето вкъщи, супермаркетът, който се превръща в ресторант, и етническият пазар. Това са основните динамики на световния пазар на храни. Добрата новина е, че повечето основни тенденции се развиват доста успешно и в България. Това стана ясно от презентацията на международния ритейл консултант Иво Петров на годишната конференция Retail in Detail, организирана от сп. "Регал" и GfK.
Намираме се в изключително интересно време, в което основните модели на търсенето са генерално променени. Търговските вериги масово страдат от прекалено големи площи. Тези мастодонти бавно отпадат от пазара. Причината е в случващото се в дигиталната сфера, в

Безналичното правене на бизнес

който не изисква физическа собственост. Това изтъкна консултантът, като даде за пример Uber - най-голямата таксиметрова компания в света без нито едно такси, и Airbnb - онлайн мрежата за краткосрочно наемане на частни жилища, която застрашава хотелския бизнес, без да притежава никаква недвижима собственост. "Тези тенденции рефлектират върху начина, по който консумираме, върху нашите привички. Това е културен преход, който преди 5 - 10 години не съществуваше", отбеляза Иво Петров.

В сферата на храните примерите, които даде консултантът, бяха от американския пазар, който по думите му маркира зона на възможности, особено за страни, които имат добре развит аграрен сектор и преработвателна промишленост. От 2006 до 2015 г. потреблението на биохрани в САЩ се е удвоило, като достига от два до четири процента от общото търсене на храни. Същевременно делът на площите, заети с биопродукти, не се увеличава пропорционално на търсенето. Тоест налице е огромен потенциал за производители, които могат да предоставят такъв тип продукти, подчерта лекторът. Освен това

Биокатегорията се масовизира

Затова една от първите вериги, започнала да предлага биохрани в САЩ преди осем години - Whole Foods, среща трудности. Причината е, че тя следва стандартите на хранителен бутик, като поддържа високи цени и само определени социални групи могат да си позволят да пазаруват там. Голямото търсене на биопродукти обаче започва да навлиза в по-конвенционалните вериги и се превръща в съществена част от обикновените асортименти, които не са позиционирани над средното ниво. Тази тенденция стеснява пазара на Whole Foods, защото при други водещи вериги категорията прониква във всички сфери на предлагането, обясни Иво Петров. По думите му под натиска на пазара Whole Foods създават дискаунт формат, за да предлагат по-евтино и да останат в бизнеса. Според консултанта обаче това едва ли ще ги спаси заради конкуренцията на Wal-Mart, които имат биосекция във всички категории пресни продукти, които предлагат. Още повече че и представителствата на германския харддискаунтър Aldi в САЩ също са играч в този сегмент.

"Виждаме как се конвенционализира вид продукт, който стартира като премиум, а се превръща в предмет на масово търсене. България не прави изключение", отбеляза Петров.

Все по-масовото търсене на натурални и пресни продукти стимулира развитието на най-различни форми на предлагане. Лекторът посочи за пример click and collect моделът, при който събраните онлайн поръчки се оставят в определена точка, в случая контейнер, от който потребителят ги взима. Този вид търговия също е безналична – клиентът влиза на съответната интернет страница, поръчва, операторът изпраща поръчките на местните фермери, с които работи, а те имат грижата да осигурят продуктите. Потребителят плаща и получава дата, на която да си ги вземе. За оператора няма риск, защото продукцията е купена в момента, в който е поръчана онлайн. Инвеститорът в такъв проект според консултанта генерира трафик от ново поколение. В България също има подобни модели, но според лектора още не е навлязла практиката физическите магазини да отдават под наем площ на малки производители на био- и натурални храни. Този модел се развива успешно в САЩ въпреки риска от канибализиране на предлагането.
Тенденцията към здравословен живот, която стимулира търсенето на био- и натурални продукти, е в основата и на друга актуална тенденция на американския пазар –

Преоткриване на готвенето вкъщи

Това води да масово предлагане от онлайн търговците на комплекти със селектирани продукти за приготвяне на определено ястие, придружени с рецепта. Около един милиард долара са продажбите на Meal Kit сегмента, като се очаква те да достигнат 5-6 млрд. долара през следващите десет години, посочи лекторът. Прогнозите мотивират много играчи на традиционния ритейл пазар също да започнат да предлагат такива пакети.

Супермаркетът-ресторант

е следваща фаза в предлагането на готвени храни, които са направени в кухните на самите магазини, качествени са и успешно конкурират ресторантите. "Започваме от 1980 г. - от консервираните храни, движим се към опакованите храни, продължаваме към готовата храна в магазина, която обаче не е приготвена на място, и стигаме до сготвените в самия обект ястия", обобщи Петров.

Според него етническият пазар също влияе съществено върху предлагането на храни. Вериги като Wal-Mart отчитат физическото присъствие на огромни етнически общества в САЩ и работят в тази посока. Случва се, отбеляза консултантът, някои продукти да преминат от етническия в основния асортимент, подобно на пастата и пицата. Такъв пример е хумусът, който преди години не се е предлагал в магазините в САЩ. Друг сходен пример са продуктите на производителя на кисело мляко Chobani. Преди две години компанията на турския емигрант Хамди Улукая, основана през 2005 г., е оценена на почти 5 милиарда долара. По думите на Иво Петров Chobani е пример за това как един етнически продукт се превръща в тренд на чужд пазар и генерира милиарди долари.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България