Регистрация

Как веригите предлагат кисело мляко

Из записките на тайния клиент на "Регал" на 30 юни

Автор: Екип на Регал 22 юли 2015 , 1 коментар

Фотограф: Надежда Чипева

ЦБА, ж.к. "Люлин", бул. "Панчо Владигеров" 22, 10.55 ч.
Млечната секция е в края на откритата хладилна витрина върху четири рафта. На най-горния са поставени плодовите млеката за пиене и киселите млека в нестандартни опаковки и разфасовки. На най-долния ред е прясното мляко. Киселите млека са пръснати на три рафта и не са подредени нито по марки, нито по процентно съдържание на мазнини. Само продуктите на "Активия", заедно с плодовите млека на "Данон" са групирани. Има само една промоция в категорията. Изброяваме 17 марки. Това са "Далия", "Северняче", "Верея", CBA, "Ресто", "Акцент", "Мизия Милк", "Боженци", "Ел Би", "Маджаров", "Елена", "Мегле", "Булгареа", "На Баба", "Божана", "Активия", "Лактима Балкан". След "Активия" собствените марки на ЦБА – "Ресто" и CBA, са с най-нисък грамаж от по 370 г. Толкова тежи и марката "Акцент". "Ресто" е и най-евтино. Четири от марките са в разфасовка по 500 г. Четири са и тези със съдържание на мазнини от 0.1%. Най-разпространената масленост в асортимента на брандовете е 3.6% (8 марки) и 2% (7 марки). В най-много варианти на масленост се предлата "Мегле". Пластмасовите кофички от 400 г са доминиращата опаковка. Откриваме овче кисело мляко "Елена" от 250 г. Сред киселите млека с нестандартни опаковки, грамаж и състав виждаме йогурт тип цедено мляко "Лактима Балкан", 3.2%, от половин килограм. Марката е представена и с обикновено краве кисело мляко. Тук виждаме и целия асортимент на мандра "Фермер": кисело мляко смес (70% краве и 30% биволско), семейна опаковка в стъклено гърне от 1.6 кг на цена 6.90 лв. Мандрата продава още козе, биволско, овче и краве мляко, всяко в стъклен буркан от 530 г. Още една марка предлага мляко смес  - краве плюс 30% биволско, и само биволско, също в стъклени буркани по 530 г.

"Билла", бул. "България" 55, 18.30 ч 
Млечните продукти са на грамадна стенна витрина с охлаждане близо до входа. Надпис съобщава, че в цялата тази категория "Билла" търси "Стоп цени". Освен това "Билла" изглежда търси и разнообразие, защото откриваме над 24 марки. При киселите млека с по пет вида масленост са "Домлян" , "Верея" (вкл и по БДС),  с три - "На Баба", "Мегле", "Българея", с два - "Елена", "Ханско", "Родопея" и др. Откриваме новите млека на "Маджаров", новите етикети на "Ел Би", а също и продуктите на "Боженци", "Пършевица", "Земенея", "Здравец", "Лактима Балкан", "Карабунар", "Бор чвор", "Болярче", "Баджанашко", собствените марки на веригата "Билла" и "Клевър". На определени места кофичките са леко разместени, вероятно защото щандът е много оборотен. Докато го разглеждаме го зареждат два пъти. Пред по-специалните продукти са овчето кисело мляко на "Тертер", биволското на "Бор чвор" и на "Вердаре". Има цедено кисело мляко на "Олимпус" и "Бор чвор" и катък от биволско мляко на "Маджаров". "Бор чвор" предлагат и пробиотик. С надпис "Билла биопродукт" и със знака за биопродукти на ЕС са обозначени група продукти, като тези на "Зелената ферма" и на "Ведраре". Голямо е разнообразието и при плодовите млека. Тук "Данон" се радва на самостоятелен кът. Преброявяме десетина вкуса "Активия" и поне пет вкуса ДЗП. В пози подсегмент са представени също "Мегле", "Балкан" и "Родопея". При айряна, виждаме продукти на "Данон", "Балкан" и "Май дей". Има продукти с шоколад. Под марката "Билла" се предлага и капучино на млечна основа.
На множество места по витринате виждаме знак "Акция" и знак за промоция с "Билла кард".В момента с отстъпка в цената са "Билла" 3.6% и "Верея"

"Пикадили", бул. "България" 1, НДК, 12.10 ч.
Млечните продукти са подредени в стъклена витрина с няколко рафта. Първо са пресните млека, следвани от айряните, плодовите напитки и целия асортимент на "Активия".  Киселите млека по БДС са на "Верея" с голямо разнообразие от масленост (0.1%, 3%, 4.5%, 2.9%). Марката е преставена и от обикновено кисело мляко (2% и 3,6%). Друга марка по БДС е "Табу" на "Бор Чвор". Марките общо са девет. С най-малък грамаж е "Ханско" (370 г, 2%), което е и с най-ниска цена (79 ст.). Преобладават разфасовките от 400 г. Само "Опицвет" е в опаковка от 500 г, на която е отбелязано, че 100 г от тях са бонус. Най-много са предложенията с масленост 3.6% - девет на брой. Има една промоция – на киселото мляко "На Баба". С най-висока цена за 400 г е органик киселото мляко на "Хармоника" – 2.09 лв. Други интересни предложения на "Бор Чвор са марката "Пробиотик" и  "Еньово биле", обогатено с  Bifidobacterium (300 г на цена 95 ст. и масленост 3,6%, в книжна кофичка). Същият производител представя и 0.1% обезмаслено краве кисело мляко "Култура", обогатено с калций. Цеденото кисело мляко е също на "Бор Чвор". То е в кутия и струва 2.99 лв. за 500 г.  "Олимпус" е другата мярка, която предлага цедено мляко, но в кутии по 1 кг.

"Фантастико", ул. "Нишава" 138, 11.30 ч.
Изброяваме близо петдесет артикула кисело мляко в хладилната витрина, разпожени във вертикална блок секция. Повечето марки са представени с поне по три различни продукта. Преобладават стоките с масленост от 2%, 3.6% и 4.5%. Отчитаме пет промо-оферти при марките "Белисима", "Тертер" (с два артикула), "Верея" и "Домлян". Има две предложения под собствена марка в най-ниския ценови сегмент. Предлагат се и два био артикула. Очевидно е, че най-много клиенти посягат към продуктите под собствена марка и тези в акция, тъй като позициите им на регала са почти изпразнени. Интересно предложение е козе мляко в стъклени буркани, което се предлага в две различни разфасовки. Като нови продукти са отбелязани овче и биволско мляко на "Маджаров". Повечете артикули се предлагат в стандартно количество от 400 г, изброяваме около седем-осем продукта в по-малки разфасовки. От стандарта за количество се отличава продукт на "Лактима Балкан" в разфасовка от 500 г, в който 100 г са бонус. В кофичка от половин килограм е и "Ханско" на ОМК. Четири са артикулите по БДС – два от тях са на ОМК ("Ханско", "Верея"), другите два - на "Пършевица".

"Т Маркет", ул. "Червена роза" 50, 12.40 ч.
Секцията е една от най-оживените точки в магазина. Пред хладилната витрина върху няколко палета са струпани касетки с кисели млека. Сред тях е продуктът в акция, който участва в актуалната промо-брошура на търговеца. Това е и единствената промоция в категорията. В мърчандайзингов аспект секцията има формата на недовършен тетрис, изръфан на няколко места от преливащите в нея прясно мляко, сирена, плодови десерти и други. Изброяваме близо четиридесет артикула, според етикетировката на регалите. Прави впечатление, че повечето от тях принадлежат на няколко марки с водещо присъствие на регала. На почти цял ред са разположени "Домлян" и "Верея" с по около пет артикула, с обширни лица са също "Елена", "Елби", "Оптицвет", "Боженци" и "Белисима". Откриваме два продукта по БДС, под марките "Верея" и "Домлян". Продукт под собствена марка няма. От гледна точта на вкусове предлагането е изцяло опростено – не откриваме продукти с различен от крави произход . Същото важи и за вариациите от масленост. Виждаме само няколко артикула с такава над преобладаващите 2% и 3.6%.

"Кауфланд", бул. "Тодор Каблешков" 3, 14.10 ч.
Категорията заема две обширни секции от хладилната витрина. Портфолиото включва над деветдесет различни артикула. Собствената марка на веригата е представена от четири продукта с различна масленост, един от тях се предлагат на промоция. Като цяло продуктите в акция в тази категория се броят на пръстите на едната ръка. Около петнадесет са артикулите, които са обозначени със стикер за трайно ниска цена. Под тази етикетировка попадат продукти с различна масленост и ценово ниво. Затрудняваме се да отгатнем логиката, която стои зад нея. Като "ново в асотимента" са маркирани продуктите на "Маджаров" (пет артикула, вкл. краве мляко по БДС, козе, овче и биволско мляко). За разчупване на стандартния асортимент от крави произход спомагат още и овчето мляко на "Пършевица", биволското на "Бор Чвор" и две био опции на Harmonica. Извън графата "От любов към България" стои един единствен продукт – гръцки йогурт.

"Лидл", бул. "Тодор Каблешков" 28, 17.10 ч.
Най-отгоре на млечната витрина са сирената. Под тях откриваме голямо разнообразие от млечни десерти и продукти, а на най-долните рафтове са киселите млека. На повечето етикети срещаме надписа "Само в "Лидл". Всъщност - цялото предлагане в категорията е на собствени марки на веригата. Най-масова е марката "Пилос". При киселите млека тя е единствената, но има и небрандирани продукти, "Произведени за "Лидл". При млечните десерти наред с "Пилос" се предлага и "Милбона" - йогурти с плодове. Откриваме и няколко артикула плодови десерти под марката "Фрут джъмбо" - също само в "Лидл".
Киселите млека "Пилос" са в доста широка гама. Най-много кашончета има от продуктите с масленост 2% и 3.6%. Виждаме кисели млека "Пилос" с 0.1% и с 4.5% масленост. Предлагат се краве и биволско кисело мляко от серията делукс. Има и по два-три вида извара и заквасена сметана, а също така и айрян под марката "Пилос". При киселите млека се чувстваме объркани. Има два вида млека "Пилос", и двата с 3.6% масленост, и двата на цена 69 ст. На капачката на единия обаче пише "Качество от България", а на другия - само "Кисело мляко". Веригата предлага и млечно кисел продукт 2% на цена 49 ст. Очевидно този продукт с растителни мазнини не е много търсен, защото от него е изложено само едно кашонче.

"Пени", ж.к. "Люлин", бул. "Д-р Петър Дертлиев" 104, 10 ч.
Предлагат се 12 марки, основно кисели млека от краве мляко. Разположени са на три рафта, като в началото на секцията са пресните млека. На долния ред са поставени в каси продуктите от по-ниския ценови сегмент -  киселите млека на марките "Траяна" (най-ниска цена – 42 ст.) и "На хорото". Реално на средния рафт почти няма кисело мляко, а кремчета, тригуни, еклери, което е объркващо за потребителя.  За млеката на "Активия" е обособено пространство на най-горния ред. Марката е представена с шест вкуса кисели млека от по 280 г и една "Закуска". На горния ред се намира и цедено кисело мляко от собствената марка на "Пени" – "Ведро" (2% и 3.6%), и на "Бор Чвор". Там е разположена и сметаната. Предлага се само един вид мляко по БДС – от собствената марка на веригата. Единствената промоция също е на "Ведро", като брандът предлага най-голямо разнообразие от варианти по отношение на маслеността - 4.5%, 3.6%, 2%, 0.1%.  Овчето мляко е на "Велес", с 6% масленост. Между киселите млека е сложена и млечно-кисела напитка на "Мегле". Другите предлагани марки са "На Баба", "Боженци", "Грош", "Набор", "Верея", "Елена", "Беллиса". С най-малък грамаж са продуктите на "Активия" (280 г), следвани от кравето кисело мляко на "Велес" и на "Грош" – по 370 г. Останалите разфасовки са по 400 г. Само марките "Ведро" и "На хорото" предлагат силно обезмаслено кисело мляко с 0.1% мазнини.
    
"Карфур", "Мол България", бул. "България", 20.30 ч.
Много добър мърчандайзинг и изключително ограничено предлагане. Така може да се резюмира картината с киселото мляко в "Карфур". Вертикалната хладилна витрина е подредена по масленост в следния ред 2%, 0.1%, 2%, 2.9%, 3.6% и 3% и 4.5%. Най-голям е асортиментът при млеката от 2% и 3.6%. Изброяваме шест марки: "Ханско", "Сердика", "Верея", "Лактима Балкан", "Оли", "Болярче". Повечето марки са представени с по няколко лица. Проблемът всъщност е, че има максимум шест-осем кофички от вид. Те са подредени в предната част на рафта, най-близко до клиентите, а пространството отзад е празно. Най-многобройно е предлагането на "Верея", при която дори има цели блокове - пет реда на регала и касети с млека отдолу. Киселото мляко "Оли" е с пробиотик. Млечният щанд всъщност е сведен до този регал. По съседните и страничните рафтове откриваме още по-ограничено предлагане на плодови млека. Когато завиваме зад ъгъла виждаме празна ниша, преградена със завеса, на която пише, че секторът за млечни продукти сега е в ремонт, и стрелки, сочещи по посока на описания рафт.

                               Image and video hosting by TinyPic


Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души