Регистрация

Електронни етикети за автентични стоки и в България

Автор: Сирма Пенкова 03 февруари 2017

Системата на стартиращата компания Recheck предоставя информация за продуктите и ги предпазва от фалшифициране

Повече от 40 млн. фалшифицирани стоки на стойност близо 650 млн. евро са задържани на външните граници на Европейския съюз през 2015 г. и броят им ежегодно нараства. Това показват данните на Европейската комисия. И докато митническите органи се борят с нарушаването на правата върху интелектуалната собственост, българската стартираща компания Recheck разработва електронни етикети, които предпазват стоките от фалшифициране, предоставяйки подробна информация за тях.

Идеята за Recheck на младите предприемачи Емил Стоянов и Емилиян Енев се ражда преди пет месеца, когато двамата търсели приложение на т.нар. блокчейн технология, станала популярна покрай биткойн криптовалутата, която позволява бързи транзакции без посредници. "Чрез нея потребителите имат възможност да получат достоверна информация за закупените от тях продукти, без да се разчита на централно звено, а данните, веднъж записани, остават гарантирано непроменени", обяснява Енев за "Капитал". Така заедно със софтуерния инженер Емил Стоянов започват работа върху електронните етикети Recheck, финансирайки проекта си изцяло със собствени средства.

Как работи

Електронните етикети са предназначени за производители, които създават оригинални и автентични изделия и търсят възможности да се защитят от фалшифициране и да увеличат стойността на своите продукти. Екипът на стартиращата компания програмира продуктовите данни в етикета, които могат да съдържат информация за марката, състоянието на продукта (нов, закупен, продаден), предоставя връзка към информация в интернет, както и включва възможност за закодиране на данни за гаранция. Всички тези данни са достъпни също за крайния потребител на стоката чрез мобилното приложение на Recheck. "Когато потребителите сканират вградения в етикета NFC (Near Field Communication) чип или QR кода му, те получават актуална информация за състоянието на продукта. След закупуване клиентите могат да "маркират" продуктите като тяхна собственост и да предоставят тази информация на следващия потенциален собственик, в случай че продуктът бъде закупен втора ръка", обяснява Енев, който отговаря за бизнес развитието на Recheck.

Още по темата тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души