Регистрация

Мобилните разплащания печелят популярност сред европейците, показва проучване на Visa

Автор: Регал 08 ноември 2016

Броят на европейците, които използват редовно мобилни устройства за разплащания, се е увеличил тройно през последната година от 18% на 54%

Броят на хората, използващи мобилните си устройства за разплащане, се е увеличил тройно през последната година, показват резултатите от проучване на Visa, съобщават от компанията.

Петдесет и четири процента от респондентите редовно използват мобилните си устройства за разплащане на стоки и услуги, като този процент е три пъти по-висок в сравнение с 2015 г. (18%), когато проучването е проведено за първи път. Само преди една година 38% от анкетираните европейски граждани са казали, че никога не са използвали мобилно устройство за разплащане, докато през настоящата година този дял пада на едва 12%.

Отношението към мобилните разплащания се е променило през последната година, тъй като потребителите все повече приемат използването на мобилни устройства. Данните разкриват, че 35% от анкетираните европейци се разплащат през своите смартфони, 32% се разплащат с wearables (аксесоари), а 28% - през таблети. Удобството е основната причина за 64% от потребителите на мобилни разплащания да избират мобилен портфейл, уеб базиран портфейл и плащане с карта на сайтове, които запомнят данните й, а 55% споделят, че са доволни, защото могат да носят в себе си по-малко пари в брой.

Средно 54% от населението на 19 държави, участвали в проучването, ползват мобилни разплащания, а страните, в които се наблюдава най-голяма употреба са Турция (74%), Норвегия (71%), Дания (71%), Словения (38%) и Германия (33%). Младежите на възраст между 18 и 24 г. са най-склонни да се разплащат дигитално през мобилните си устройства, показват данните – 87% от тази възрастова група са плащали през мобилно устройство или са използвали мобилно банкиране, като съотношението мъже – жени е абсолютно равно (1:1).

Най-често купуваните през мобилни устройства стоки и услуги включват погасяване на задължения за домакинството (53%), закупуване на билети за автобус и влак (47%), стоки на висока стойност като почивки, мебели и др. (44%), храна за вкъщи (40%), музика, телевизионни предавания и филми (36%). Потребителите на мобилни разплащания са склонни да закупуват през мобилното си устройство и стоки с висока стойност.

Проучването разкрива още, че 59% от европейските граждани превеждат пари на приятели и роднини.

Потребителите най-често разглеждат изложените стоки в магазина, тъй като предпочитат да ги видят с очите си, преди да ги купят онлайн (75%), а посещението на магазина е важно за всички възрастови групи независимо дали ще купят продукта оттам, или онлайн, сочат данните от проучването на Visa.

Резултатите показват, че 71% от потребителите на мобилни разплащания използват поне един вид дигитален портфейл, а 47% от потребителите на уеб базираните портфейли избират като основен начин на плащане своята дебитна карта. Когато използват мобилно устройство, потребителите на мобилни устройства в Европа често се разплащат през уеб браузъри – 67% плащат през уебсайт, 63% - през приложения, а 47% - на място в магазина.

Мобилните разплащания позволяват на потребителите да проследяват личните си финанси и насърчават добрите отношения между потребителите и техните банки. Потребителите, особено тези, които използват мобилни разплащания, имат по-преки взаимоотношения с банките си благодарение на подобрените възможности на смартфоните и таблетите. Над 40% от анкетираните редовно проверяват баланса по сметките си онлайн или чрез приложение на банката. Това число се повишава до 53% за потребителите на мобилни разплащания. За да преведат пари на приятели и роднини 45% от всички респонденти са използвали мобилното си устройство, а процентът се повишава до 59% за потребителите на мобилни разплащания. Използването на мобилно банкиране нараства във всички възрастови групи, става ясно още от проучването.

Съображенията за сигурност и страх от измами все още са основните пречки пред по-широкото използванена мобилни разплащания, разкрива проучването. Основните фактори, които спират някои от потребителите да използват дигитални разплащания, са страх от измами и съображения за сигурност (65%), не виждат основателна причина да променят начина на разплащане (55%) и опасения за сигурността на личните данни (51%). Липсата на информираност продължава да бъде причина да не се използват мобилните методи на разплащане. Една четвърт от респондентите (24%), които не са потребители на мобилни разплащания, посочват, че недостатъчното разбиране на технологията е било основната пречка да преминат към този тип разплащане.

Тридесет и седем процента от потребителите на мобилни устройства отчитат като предимство възможността да проследяват разходите си и смятат, че сигурността и безопасността са предимствата на услугите, свързани с дигиталния портфейл.

За прехода към мобилни разплащания Красимира Райчева, мениджър на Visa за България, споделя: "Съществува ясна връзка между настоящата употреба на безконтактни карти и интереса към мобилните разплащания в бъдеще. От въвеждането й в Европа през 2007 г. безконтактната технология е все по-припознавана от потребителите като бързо, удобно и сигурно средство за разплащане, което се превърна в новата норма на разплащанията в цяла Европа. Сега започва преходът към мобилните разплащания, които имат има същите характеристики като останалите разплащателни услуги на Visa. Те са точно толкова безопасни, колкото разплащанията с обикновена или безконтактна карта и несъмнено са по-сигурни от плащанията в брой".

Популярността на безконтактните карти се е повишила значително спрямо 2015 г. – 52% от респондентите използват безконтактни карти в ежедневието си за закупуване на стоки и услуги – нарастване в сравнение с 36% през 2015 г. Този ръст в употребата обхваща всички възрастови групи. Потребителите на безконтактни разплащания са по-склонни да използват мобилно устройство като начин на разплащане в сравнение с анкетираните, които не използват безконтактни карти (52% използват безконтактни карти спрямо 32%, които не използват безконтактни карти).
Проучването "Дигитални разплащания" е изготвено от агенция за проучвания Populus по поръчка на Visa в периода август – септември 2016 г. Цялата извадка обхваща 36,843 души или около 2000 анкетирани във всяка държава.
Пазари: 19 държави – Австрия, Белгия, Великобритания, Германия, Дания, Израел, Ирландия, Испания, Италия, Норвегия, Полша, Румъния, Словения, Турция, Финландия, Франция, Холандия, Швеция, Швейцария.


    Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
    Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
    Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души