Регистрация

Веригите - на шопинг за терени

Автор: Мара Георгиева 20 юли 2018

"Лидл" е най-активна в покупките на парцели в София и Варна. "Билла" наема активно

Фотограф: Надежда Чипева

Веригите имат различен подход към собствеността - някои предпочитат да притежават обектите си, други - да са само наематели, естествено валиден е и смесеният модел. Първите дошли на българския пазар - като "Метро" и "Кауфланд", вече отдавна са покрили страната и по-рядко предприемат изграждане на магазини, които са от големия формат. Затова пък "Лидл" активно купува земя и строи, а "Билла" наема освободените пространства в моловете след фалита на "Пикадили" и Carrefour. Българската "Фантастико" по принцип подбира бавно и малко места за нови обекти и последната година има една придобивка.

"Лидл" - на пазар за земя

За осем години бизнес в Българи "Лидл" вече има 89 магазина, предпочита собствени сгради, а само 4-5% от обектите са под наем. И явно планира още магазини, ако се съди по инвестициите в терени през последната година - 60 млн. лв. в шест парцела. Три в София, два във Варна и един в курорт над града. Иначе заявката е за откриване на поне седем магазина през 2018. Пред "Капитал" през март Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България", обясни, че за новостроящ се магазин трябват минимум 7-9 месеца, а инвестицията в него е не по-малко от 2 млн. евро.

Най-голямата покупка в София е от 2017: "Лидл България ЕООД енд ко" е купило парцел до Сточна гара от 6.3 декара, а цената е близо 12.1 млн. лв. Продавач е гръцкият фонд Lamda, който преди кризата мислеше да строи там офис сграда. Сега теренът е разчистен и подготвен за строителство. Планът е обектът да е с разгъната застроена площ 4500 кв. метра, става ясно от базата данни PDS за сградни и инфраструктурни обекти. Районът на Сточна гара е привлекателен за инвестиции в търговия заради силния трафик и поток от хора, което обяснява високата цена, платена за терена.

Това не е най-скъпият парцел, придобит от веригата.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души