Регистрация

Онлайн магазин за храни във Варна замрази дейността си

Проектът е все още актуален и готов да се развие до печеливш бизнес, казва авторът на идеята Георги Костов

Автор: Ася Мандаджиева 03 юли 2015

Историята на Varna Market e ценен урок за предприемача, въпреки временния неуспех.

Георги Костов е предприемач в областта на информационите технологии. Първоначално придобива опит в няколко ИТ компании, след което стартира собствен бизнес в сферата на автоматизацията и разработването на информационни системи.


Фотограф: Архив

"Магазинът не работи. Търси се партньор във Варна с голям магазин за хранителни стоки". Това съобщение е изписано с големи букви на сайта Varna Market.com - първият опит за развитие на онлайн търговия с храни в морския град. Защо година и половина след стартирането си проектът е замразен и какви са изводите от този експеримент?

Според автора на идеята Георги Костов, въпреки че инициативата завършва с неуспех, нишата в сегмента на онлайн търговията с храни е голяма и той не се е отказал да развие дейност на този пазар.

Костов е ИТ предприемач и управител на "Смарт Хом СИС", дружество, специализирано в изграждането на домашни и промишлени автоматизирани системи. През 2012 г. заедно с колеги решават да разработят платформа за продажба на храни през интернет. Концепцията им е да реализират комбиниран формат – традиционен търговски обект и електронен магазин. "Идеята е, това, което се вижда на витрината на магазина, да се предлага и онлайн", обяснява Костов. Всички артикули от асортимента се доставят на територията на цяла Варна, а част от по-трайните продукти – и в други части на страната. В рамките на града доставките до клиент отнемат 15-20 минути. Продажбите онлайн достигат 30% от оборота на традиционния магазин. Перспективите изглеждат обнадеждаващи. Поне в началото.

"Тъй като не сме специалисти в търговията, възложихме управлението на бизнеса на външен партньор", обяснява Георги Костов. Изборът се оказва неудачен и резултатите се разминават с очакваните. Но има и други фактори, които затрудняват развитието на проекта. На първо място конкуренцията на утвърдените на пазара магазини от традиционната търговия. Със своите 60 кв. м и 2000 артикула реалният магазин на Varna Market се оказва неконкурентен. Освен това потребителите са консервативни, нямат развита култура на пазаруване на хранителни продукти онлайн и са предпазливи в поръчките по интернет.

Основни конкуренти на Varna Market са фирмите за доставки, които прилагат не съвсем лоялни практики, според Костов. Тези фирми не инвестират в асортимент и складиране, разнасят само поръчките от магазините до клиентите, като не е ясно дали издават касов бон за услугата.

Костов възразява и срещу някои законодателни ограничения пред онлайн търговията. Например забраната да се предлагат цигари онлайн. "Защо в реалния магазин могат да се продават, но не и през интернет. Не е необходимо кутиите да са изложени визуално на сайта, което се приема за реклама, достатъчно е да бъдат описани като марки", смята той.

"Добрият мениджмънт изисква отлично планиране на наличностите и бърза доставка до клиента. Това са най-големите проблеми в онлайн търтовията", обяснява Георги Костов. Според него по-голям шанс има онлайн търговията с храни, която разчита на по-дълъг списък с артикули – например над 200 хиляди.

Историята на Varna Market e ценен урок за предприемача, въпреки временния неуспех. При повторния опит допуснатите грешки ще бъдат изчистени, смята той. Убеден е, че има много аргументи в полза на този бизнес. Например ценовите нива на артикулите, които са по-ниски от тези в магазините и не варират според квартала, както е при конвенционалната търговия, което обещава добро бъдеще за онлайн търговията. Докато е функционирал, онлайн магазинът е имал най-много клиенти от центъра на града, където по правило цените в магазините са по-високи. От крайните квартали, поради тяхната отдалеченост и ограничен брой търговски точки, също са регистрирани повече поръчки. Най-малък интерес са проявили жителите на вилните зони, които според Костов пазаруват за седмица в големи хипермаркети и се ориентират към премиум продукти.

"Силни сме в ИТ мениджмънта и искахме да използваме това, за да успеем на този пазар", казва предприемачът. Той е категоричен, че проектът все още е актуален и готов да се развие до печеливш бизнес. Затова се търси ключов партньор, който изцяло до поеме управлението на дейността, като оперира с добре позициониран на пазара търговски обект.

                               Image and video hosting by TinyPic

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души