Регистрация

Ново 20 от Каракачанов: временно да спираме вноса на плодове и зеленчуци

Автор: Мара Георгиева, Велина Господинова 11 април 2020

Предложението му е извън всякакви пазарни правила за свободно движение на стоки. Но ще продължи да се обсъжда с икономическия и земеделския министър

Фотограф: Юлия Лазарова

Състезанието по роден популизъм продължава с с поредна антипазарна идея, този път от вицепремиера, военен министър и лидер на ВМРО Красимир Каракачанов. Той официално предложи на правителството да се спира временно вносът и продажбата на плодове и зеленчуци във времето на сезона на прибиране на българските плодове и зеленчуци до тяхното изчерпване на вътрешния пазар. Предложението му ще се обсъжда с икономическия и земеделския министър, като самата Десислава Танева пък само преди дни предложи половината от щандовете с храни във веригите да бъдат заделени за регионални производители.

Идеята на Каракачанов нарушава всяка логика за конкуренция, а и най-малкото е трудна за изпълнение - как се следи кога местните количества домати се изчерпват и колко дни в държавата няма да има от даден вид плод или зеленчук, докато се направи внос. Предложението е в разрез и с изискванията на договора ни с ЕС, както и с други правила на международната търговия.
Ако състезанието по популизъм продължава така може би ще последват предложения да се ходи само на българското Черноморие или да се носят само ушити в България дрехи.

Количества под въпрос

Забрана на внос във време на общ европейски пазар е повече от екзотична идея. "Подобна мярка няма как да се случи, защото тя ще бъде директно нарушение на договора за присъединяване на страната ни към ЕС", категоричен е Николай Вълканов, основател на консултанската компания "ИнтелиАгро". Според него прекият ефект от такава мярка е, че "няма да има какво да ядем, тъй като българското производство на плодове и зеленчуци не задоволява търсенето".

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България