Регистрация

Зелена статия

Зелено сирене от района на Черни Вит, община Тетевен

Автор: Екип на Регал 06 август 2009 , 2 коментара

Фотограф: Архив

Влажният старопланински въздух в с. Черни Вит създава перфектни условия за узряването на уникалното зелено сирене, което се прави в малки количества и само в района. След Гергьовден пастирите качват високо в планината овцете на някои от 60-те семейства в селището и ги връщат чак септември-октомври. Сиренето се съхранява в качета, които остават в планината до края на пасищния сезон, след това се свалят долу и се складират в избите. След като качетата се отворят, под въздействието на влажния въздух плесените спонтанно започват да се развиват и бързо покриват сиренето.

Дълги години на това се е гледало като на страничен ефект при бялото сирене, като ценността му невинаги е била оценявана. Така покрай замирането на традициите зеленото сирене е станало застрашено от изчезване. От две години с помощта на организацията Slow Food – България, се работи да се превърне в продукт.

Осъзнавайки колко е важно да се запази традицията, кметът на Черни Вит сам се захваща с производството и намира и други съмишленици. С помощта на Slow Food е реновирана къща, която да служи като централно място за зреене, складиране и продажби на сиренето, като център на общност, която е на път да бъде възстановена. Сега всички стъпки на процеса по производството се документират с помощта на последния традиционен производител, който е на 80 години.

Зеленото сирене на Черни Вит все повече започва да прилича на продукт и ще бъде промотирано във и извън България.

Производител: Пет-шест семейства от района

Проект на Slow Food за запазване на зеленото сирене в Черни Вит

Събития
RID 2014: БЪЛГАРСКИЯТ ПАЗАР

RID 2014: БЪЛГАРСКИЯТ ПАЗАР

Особености на локалния купувач, производител и търговец

Таен клиент
Средната сметка се закотви
Средната сметка се закотви
Кошницата на тайния клиент през май е най-скъпа в "Лидл", а най-евтина – в "Кауфланд"
Пазари
Помощ, на слънце съм!
Помощ, на слънце съм!
Само 38% от българите използват слънцезащитна козметика. Водеща за жените е грижата за кожата, а за мъжете - предпазването от изгаряне
Търговци
Да инвестирам ли в онлайн магазин
Да инвестирам ли в онлайн магазин
По-добре го правете чрез утвърден е-търговец, смятат собствениците на едни от най-големите електронни магазини в страната
Тема на броя
Домашната храна е най-популярна в селата и след това - в София
Домашната храна е най-популярна в селата и след това - в София
Eдва 16% от хората в страната са чужди на home made потреблението
Редакционно
Съмнителен ефект
Съмнителен ефект
Спорно е дали производителите и потребителите ще спечелят дългосрочно от закона срещу веригите. Пазарната икономика със сигурност губи