Регистрация

Продажбите на зехтин са 34% спрямо тези на олио в ХИТ

Топ 10 на марките по количество са поделени между Pomace Oil и Extra Virgin

Автор: Марио Колев, главен асортимент мениджър "Хранителни стоки" в "ХИТ хипермаркет" 30 май 2009

Развитието на пазара на зехтина в България според мен се вижда само в по-големите вериги. Продажбите в тази категория нарастват, защото веригите открива нови обекти и делът на този търговски канал се увеличава. Забелязал съм, че в по-малките градове и магазини почти не продават зехтин, или ако предлагат, той е само от един вид. Обяснявам си го с това, че нямат достатъчно място и по-скоро се оформят като магазини за захар, мляко, цигари и хляб. Кризата се отразява на целия пазар, намалява покупателната способност на клиентите. В София още не се чувства, но в провинцията е осезаемо.

Преди години имаше бум на предлаганите марки зехтин и съвсем малко от старите марки излязоха от България. Сега си спомням за излизането на испанския зехтин Romulo и за френския зехтин Lesieur. Но пък продължават да влизат нови марки. От новите играчи мога да спомена Katus, Arte Oliva. Отскоро се появи и зехтин, пакетиран в България, от фирма "Eко Бул продукт". Като правило обикновено един вносител представя по една, максимум две марки зехтин.


При нас в ХИТ делът на зехтина се равнява на около 34% от продажбите на слънчогледово олио (като брой). За сравнение – в София той е 6%, а за страната – 1% от мазнините. В момента предлагаме около 15 марки, като основните продукти са от Гърция и Италия. Със стабилен ръст на продажбите в нашите магазини са Costa d'Oro, Venturi и Minerva. Портфолиото на Costa d’Oro e много разгърнато и включва 12 артикула. Друг пример за разгърнато портфолио е турската марка "Kърлангъч" – 14 артикула.


В топ 10 на марките по бройки на продажбите при нас пет са Pomace Oil и пет Extra Virgin.
Точно изявен евтин зехтин няма. Цените на евтиното Pomace започват от 4.50 – 5 лева за литър. При по-скъпите фирми то стига до 5.50–7 лева за литър.

При зехтина Extra Virgin евтините марки тръгват от 4.99 лева (850 мл) до 7.99 за литър. Средният ценови клас Extra Virgin върви до 12.90 за литър, а скъпият – нагоре.

Най-скъпият зехтин, който продаваме, е на цена 9.69 лева за 250 мл и 28 лева за литър и половина.

Тенденцията при цените на зехтина е на намаляване и тя важи за всички видове.

Не мога да кажа, че наблюдавам преливане на интереса от слънчогледовото олио към Pomache Oil или от Pomace Oil към Еxtra Virgin. Съдя по това, че от две години продаваме твърдо по 10 т олио на месец.

Все пак средната цена на литър олио е 2.24 лева, а средната цена за литър Pomache Oil e 5.30 лева.

Най-продаваните марки са от 1 литър. Разфасовките от 3 и 5 литра са сравнително нови за българския пазар. Продажбите на зехтин, както и промоциите му имат осезаем ръст през лятото. При промоция цената може да падне и до 20%. Вносителите на зехтин рекламират по телевизиите, радиата и по билбордове, а това помага и на тях, и на нас.

В заключение – очаквам ръст в развитието на пазара на зехтин за сметка на този на слънчогледовото олио. Това ще дойде от увеличения брой магазини на търговските вериги и от промяната на културата на хранене на българските потребители.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България