Регистрация

ЕС забрани подвеждащата реклама

13 декември 2007

Само две седмици преди Коледа влизат в сила нови европейски правила срещу подвеждащата реклама и агресивната продажба, предаде Европейската комисия. От 12 декември практики като лъжливи "безплатни" оферти и директно увещаване в реклами за деца в интернет са забранени.

Само две седмици преди Коледа влизат в сила нови европейски правила срещу подвеждащата реклама и агресивната продажба, предаде Европейската комисия. От 12 декември практики като лъжливи "безплатни" оферти и директно увещаване в реклами за деца в интернет са забранени.

Тези ограничения са част от черен списък на схеми, забранени от Директивата за нечестни търговски практики. Директивата допълнително засилва съществуващите европейски стандарти за подвеждаща реклама и определя нови срещу агресивните търговски практики -прикрит тормоз, натиск, некоректно повлияване.

Досега само 14 държави-членки са приложили директивата и комисията е започнала процедури срещу тези, които не са приели никакви национални правила.

Новите правила

Директивата има четири основни елемента: oбщата клауза определя кои практики са нечестни и поради това забранени; двете основни категории за нечестни практики, подвеждащите и агресивни практики, описани в детайли; третият елемент е за защита на уязвими потребители, а четвъртият елемент е черният списък с практики, които са забранени при всички случаи.

"Мръсните дванадесет" - черният списък

Черният списък съдържа повече от 30 схеми, които са определени за нечестни, от които 12 са доказано ощетяващи за потребителя.

1. Рекламата уловка
, която примамва потребителя да купува от дадена компания, чрез реклама на продукт на много ниска цена, без да има налична такава стока.

2. Лъжливи ''безплатни" оферти, които създават впечатление за безплатни стоки и услуги, обвързани с плащането на нещо друго, без което не може да бъде получена стоката.

3. Директното увещаване на деца да купят рекламирани продукти, като например "Кажи на мама да ти го купи от най-близкия магазин". Директното убеждаване на деца е забранено във всички медии, като интернет е посочен като особено уязвимо място за такъв тип реклама.

4. Фалшиви твърдения за лечебните действия на даден продукт – от алергии до косопад и намаляване на теглото.

5. Реклами в съдържанието е също в списъка на "мръсните дванадесет", когато новинарското съдържание е използвано за промотиране на даден продукт без това да става ясно.

6. Пирамидалните схеми, при които се дават компенсации за привличането на нови клиенти.

7. Създаването на лъжливо впечатление, че потребителят е спечелил награда, като по този начин той бива въвлечен да дава пари, за да я получи.

8. Подвеждащо впечатление за потребителски права, като например представянето на права, които купувачът има по закон, като изключителна практика на дадената компания.

9. Ограничените оферти са друг начин за подвеждане на потребителите, като се обявява, че продуктът ще бъде наличен само за много ограничено време.

10. Гарантиране за доставяне на услугите след закупуване на даден продукт на потребителя и предоставянето на такива услуги само на други езици без това да бъде казано ясно преди потребителят да е направил сделката..

11. Искането за моментално заплащане за доставка или връщане на продукти, доставени от търговеца, но без да са искани от потребителя.

12. Гаранции за цяла Европа – практика, която създава впечатление, че услугите след закупуване на продукта са налични и в други европейски държави.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България