Регистрация

Beacons - мобилните предаватели на търговците

Едно малко устройство, което може да промени изцяло представата за близост между потребител и продавач, поне в търговията на дребно

Автор: Юлиян Арнаудов 21 април 2015 , 2 коментара
Едно малко устройство, което може да промени изцяло представата за близост между потребител и продавач, поне в търговията на дребно

Преди повече от половин век Джереми Макарти развива своята концепция за 4P в маркетинга. Според него перфектният маркетинг микс за всяка компания се състои от продукт, цена, промотиране и пласиране (Product, Price, Promotion и Placement). Независимо че тази идея преминава през най-различни трансформации през годините, тя служи добре на бизнеса и инвеститорите за изграждане на маркетинговите им стратегии. 

В съвременния все по-свързан свят започва да изгрява ново P - Proximity. На български то означава близост и става все по-важна част в реализирането на пазара на компаниите. То може да се окачестви като опити за засилване на връзката и близостта между корпорациите и потребителите/клиентите. Първо тези опити се осъществяваха чрез пощенски писма, имейли, SMS-и, обаждане по телефона, а напоследък и чрез директна интеракция в социалните мрежи.

Какво е beacon?

Едно малко устройство, което може да промени изцяло представата за близост между потребител и продавач, поне в търговията на дребно. Това са т.нар. мобилни предаватели, или beacons. По същество това са малки устройства, които използват Bluetooth технологията на смартфоните, за да комуникират помежду си. Чрез тях се проследява потребителят в рамките на магазина и на тази база се правят изводи в коя секция прекарва най-много време, какъв тип артикули и продукти търси и т.н.

Може би се питате защо за това не се използва GPS местоположението на телефона? Обяснението е просто - в сгради, особено в търговски центрове, много често сателитният сигнал се губи или определянето на точното място на клиента става по-малко прецизно. Има друга съществена разлика – предавателите позволяват обмен и на друга информация, която отваря широко вратите за най-различни приложения.

По същество предавателите са малки сензорни устройства, които могат да се разполагат в различни щандове или рафтове. В момента, в който отчетат смартфон или таблет с включен Bluetooth и имат разрешение да се свържат с него, те започват да обменят информация. Beacon-ите имат много малка консумация на енергия и с батериите, с които идват, могат да изкарат един или няколко дни според натоварването. После могат да предават информацията по вътрешната Wi-Fi мрежа.

Широка употреба

Може да звучи клиширано, но възможността на предавателите е наистина всеобхватна и зависи от мащаба и начина на използване на технологията. Както и част от приложенията, трудно могат да бъдат възприети от традиционните търговци на първо време. Освен информация за потребителските интереси и местоположението на клиента може да се обменя и по-разнообразна информация. 

Може на базата на близостта на потребителя до определен магазин системата на компанията да изпрати съобщение за промоциите в дадения обект. Още по-добрият вариант е да му предложи специална и по-важното – персонализирана оферта. Всъщност с помощта на beacons търговците няма да бъдат ограничавани да показват стоката и информацията по рафтовете, а могат да вкарат допълнителен слой от интерактивност. Самите предаватели работят в комбинация с мобилни приложения, които могат да отключат въображението на разработчиците и на самите компании. Реалната дейност се извършва при смартфоните. Специализираните приложения обработват информацията и я представят на потребителите. 

Подобна програма или приложение стои от другата страна при продавача. Тя се ползва да подава съответната информация на клиента и да обработва получените данни според изискванията и нуждите на търговеца.
Тази технология все повече попада във фокуса на големите вериги на развитите пазари, които експериментират с нея и се опитват да намерят най-правилната й употреба.

Освен поддържане на по-близка връзка с клиентите и изучаване на потребителските навици предавателите имат и друго голямо предимство. За разлика от немалко високотехнологични решения те са сравнително евтина инвестиция. Самите устройства струват около 10-20 долара, като всъщност по-сериозните вложения трябва да се правят в софтуер и управление.

Макар все още технологията да навлиза, има достатъчно производители на предаватели, които предлагат различни форми, възможности и цени. Сред иноваторите в тази област са Apple и тяхното решение iBeacon. То е вградено в мобилната операционна система на компанията iOS и позволява на смартфоните iPhone и таблетите iPad да се свързват с подобни устройства и да общуват със съответните приложения.

Предизвикателства

Има няколко пречки, които на този етап затрудняват масовото възприемане на тази технология в търговията на дребно. На първо място, за да се ползват предавателите, самите потребители трябва да са включили Bluetooth опцията. А тя често е изключена по подразбиране и базови настройки. Това се прави по съображения за сигурност и за да се предотврати възможността злонамерен човек да влезе в устройството на потребителя.

Дали самите клиенти ще са съгласни да споделят местоположението си? Всъщност много от тях вече го правят доброволно чрез GPS отбелязването през социалните мрежи. Според изследователската фирма JiWire 53% от потребителите са съгласни да споделят къде точно се намират, за да могат да получават по-прецизна реклама и промоции.

Друго предизвикателство са все още ограничените познания на търговците какво представляват и как могат да се ползват предавателите - от разполагането им в магазините до типовете приложения и т.н. Тази област тепърва се развива и затова големите марки прилагат технологията за момента само експериментално, така че да могат да проверят кое работи добре и кое не толкова.

Последната пречка може да се окаже най-голяма. Това е техническата стандартизация. В момента технологията, която се изпробва, е основно предложената iBeacon на Apple. Но тя работи само с устройствата на компанията от Купертино. Тоест всички предаватели ще могат да общуват с iPhone-и и iPad-и, но не и с устройства под Android или Windows Phone. 

Поради липсата на единен стандарт в момента приложенията, създадени за един маяк, могат да работят само с него. Това раздробяване може да заплаши цялата технология. Надеждите са, че с развитието й, както и потенциала й, който открива пред бизнеса, тези различия могат да се изчистят постепенно. Опасенията са нещата да не застоят във времето, както в момента се случва с мобилните разплащания. Там проблемите с 
технологичната фрагментация пречат на масовото им въвеждане.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България