Регистрация

Тест регистрира немлечни мазнини и вода в популярни марки масло

Автор: Регал 30 септември 2014 , 3 коментара
Асоциация "Активни потребители" намери шокиращи нередности при производството на един от най-масово използваните хранителни продукти

Автор: Юлия Лазарова

Производители масово влагат в маслото немлечни мазнини, вода и технологични добавки в нарушение на законодателството и добрите производствени практики. Това установи изследване на Българската национална асоциация "Активни потребители", което обхваща 15 от най-популярните на пазара марки масло.

В рамките изследването, продуктите бяха тествани за наличие на немлечни мазнини, съдържание на вода, мазнини и сух безмаслен остатък (СБО). При осъществяването на теста, който се проведе в две независими лаборатории, бяха приложени изискванията и методите за изпитване, посочени в Регламент 273/2008 на Европейската комисия и Codex standard for butter (278e).

Обект на проучване бяха следните търговски марки: полско масло Mlekovita, Fine Food, Deutsche Markenbutter (Rostar BG), Horeca, масло смес "Хранинвест", "Филипополис", Kitchen Butter, Fine Life, краве масло "Хранинвест", Alpenbutter "Meggle", "Домлян", LACRIMA, "Родопея", MILTEX и "Верея".

Три са основните нарушения, установени от Активни потребители.Най-важното от тях е нерегламентираното влагане на заместители на млечната мазнина, което е установено при четири от изследваните проби.Заместителите най-често биват твърди растителни масла, например палмовомасло, което от години се ползва в производството на сирене. Съществуватобаче подозрения и за използването на хидрогенирани отпадъчни мазнини,свинска мас и др., което е незаконна и вредна търговска практика. При някои проби процентът на немлечните мазнини достига шокиращите 75%. В останалите проби, където е установено това нарушение, то варира между 10 и 50%.

"Според българското законодателство продуктите с добавени немлечни мазнини задължително се обозначават като "имитиращи", като на опаковката им се изписват вида и процента на заместителя. Някои производители на "имитиращи продукти" не отбелязват това на етикетите, което е нарушение на регулаторните изисквания и измама на потребителите. При определени обстоятелства, вложените немлечни мазнини могат да бъдат опасни за здравето на хората", коментира Богомил Николов, изпълнителен директор на Активни потребители.

При пет от пробите беше установено значително по-ниско съдържание на мазнини спрямо посочените на етикета. Съгласно изискванията на Регламент 273 на ЕС и Codex standard, макар и препоръчителни, в него трябва да има не повече от 16% вода и не по-малко от 82% мазнини.

Друга лоша практика, която установи изследването, е наличието в кравето масло на повече вода от обявеното. При пет от пробите беше отчетено несъответствие между посоченото на етикета и реалното съдържание на вода в маслото, като при част от пробите то е значително. По-високото водно съдържание влошава качеството на продуктите, намалява срока им на трайност и повишава вероятността от развитие на патогенни микроорганизми. Освен това, водно съдържание над 25% означава, че е почти сигурно наличието на технологични добавки (влагозадържащи вещества) в продуктите, което е абсолютно недопустимо.

При пет от марките водното съдържание изобщо не беше посочено на етикета.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души