Регистрация

Купувачът вече не търси най-ниска цена на всяка цена

Автор: Христиана Недялкова, "Обслужване на търговски вериги", "Нилсен България" 25 юли 2014 , 8 коментара
Цената се появява чак на шесто място като фактор за избора на магазин, при това във вариант "добро съотношение качество - цена", сочи изследването Shopper Trends на Nielsen

Автор: Надежда Чипева

България се намира в условия на сравнително висока безработица (около 13% към края на 2013 г.) и продължава да бъде страната с най-ниски средни доходи в Европейския съюз по информация на НСИ. В същото време данните на Nielsen говорят за свиване на потреблението на бързооборотни стоки през 2013 спрямо 2012 г. в категориите, които агенцията следи, и за песимизъм у купувачите за нарастването на личните финанси през следващите 12 месеца. На този фон на пръв поглед може да изглежда малко странно, че само около половината от потребителите в големите български градове следят цените на повечето или всички стоки в магазините. Другата половина не се интересува от цените в детайли. За сравнение, през предходната 2012 г. процентът на потребителите, които следят редовно цените на стоките, е бил по-висок – 55%.

Още по-интересно става сравнението по този показател с други европейски страни, участници в проучването (графика 2). Турция е страната, в която потребителите в големите градове най-внимателно следят цените в магазините (72%), а този процент е най-малък в Швейцария (44%). България със своите 51% е по-близо до Швейцария, отколкото до Турция.

От друга гледна точка, запитани през 2013 г. дали имат усещането, че цените на хранителните продукти се повишават, 68% от купувачите отговарят утвърдително. Как реагират на това повишаване? Най-често срещаният отговор на покачващите се цени е свиване на потреблението на луксозни стоки и купуване на най-необходимото (44% от купувачите), следвано от количествено намаляване на закупените стоки (37%). 29% от интервюираните българи заявяват, че активно търсят специални предложения и промоции. Изненадващо на пръв поглед, но едва 7% от българите биха предпочели по-евтина марка. Какво трябва да означава това? Сериозен сегмент от българските потребители в големите градове не правят компромис с качеството за сметка на по-ниската цена. И още нещо, което е видно и при чувствителността към промоциите, сериозен сегмент от потребителите е лоялен към предпочитаната марка.


Успешни ли са промоциите и кога, доколко цените определят избора на мястото за пазаруване,
какви са потребителските стратегии и пр. четете в пълния текст в сп. "Регал", бр. 6

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България