Регистрация

Канал с узрял потенциал

Автор: Жана Чанкова 08 април 2014 , 3 коментара

Доставките на храни до дома стават все по-приоритетен 
бизнес за големите търговци в Европа

 
Автор: Shutterstock

На въпроса коя е основната причина да поръчвате храни онлайн, 75% от швейцарските потребители са посочили "доставката до дома". Същият мотив е водещ при 52% от австрийските и 38% от германските потребители, сочи проучване на консултантската компания AT Kearney, проведено в средата на 2013 г. сред общо близо 3 хил. потребители от трите европейски пазара. Мотиви като "нови продукти" и "ниски цени" в интернет са доста по-назад в класацията. За сравнение - в нонфууд сегмента като приоритетна причина за онлайн покупка най-масово се посочват промоофертите. През последните години home delivery бизнесът в Европа отчита

Феноменален ръст

твърди актуалният анализ ShopperVista на компанията за пазарни проучвания IGD. Все повече потребители предпочитат да получат кошницата си с хранителни продукти у дома, вместо да губят време и нерви в редене по опашки. Онлайн пазарът най-после узря за храните, след като дълго ги държа във виртуална стагнация, коментират анализаторите. Очаква се през следващите пет години интернет търговията с храни в Европа да се удвои според IGD. От 2009 г. броят на запитванията с ключови думи online grocery shopping в търсачката Google нараства с по 17% средногодишно по данни на AT Kearney.

Много от големите търговци в Европа вече поставиха развитието на home delivery канала сред приоритетите си и разработват масирани стратегии в тази насока.

Виртуалните битки на Острова

между големите търговци са почти толкова ожесточени, колкото и в реалния търговски свят. Британският онлайн пазар на храни е най-развитият в Европа. През 2012 г. британските потребители са похарчили близо 7.1 млрд. евро за покупки на храни в мрежата. Около 8% от потребителите използват основно този канал при пазаруване на хранителни продукти. Близо 95% от поръчките са получени чрез услугата home delivery по данни на IGD.

На водеща позиция при доставките до дома е търговският гигант Tesco с онлайн платформата си tesco.com/groceries/. В средата на 2012 г. главният мениджър на Tesco Филип Кларк официално обяви онлайн бизнеса на веригата за топ приоритет на местния пазар и до края на 2013 г. планира да налее 185 млн. евро в развитието му. Асортиментът на Tesco в интернет се разгърна на големи порции. Централно място в рекламната концепция на уебмагазина заема доставката на пресни продукти до дома.

Във врата на Tesco диша Asda, с която американският гигант Walmart оперира на Острова. По данни за 2012 г. Asda държи около 33% от британския онлайн пазар на храни. Стратегията на веригата е на агресивни атаки към онлайн пространството с множество купони, дискаунти и седмични оферти във виртуалния й магазин. За да обслужва доставките до дома, от известно време веригата усилено развива собствена логистична база. В същата посока работи и Waitrose, която инвестира в собствена система за доставки. До 2011 г. търговецът си партнираше с Ocado, най-големия изцяло онлайн търговец на храни на Острова. Ocado държи около 5% от доставките на храни до дома във Великобритания по данни за 2012 г. Приоритетно инвестира в home delivery канала и друг голям търговец на Острова - Sainsbury’s. Веригата цели да покрие с доставки до дома максимално обширна територия в страната.

Последният голям изцяло "реален" търговец на Острова – Morrisons, направи първата си доставка до клиент на 10 януари тази година, когато заработи groceries.morrisons.com. При старта веригата договори логистично партньорство с Ocado. Плановете са до края на тази година да отвори и собствени складове. Възнамеряваме в близките няколко години да покрием над 70% от населението, коментира Долтън Филипс, главен изпълнителен директор на компанията, пред The Guardian. За да скъси сериозната в момента дистанция до конкурентите си, Morrisons ще позволи на клиентите си да откажат поръчката на вратата, ако не са доволни от качеството на продуктите.

Друг европейски пазар, на който потребителите са особено

Благосклонни към home delivery

е Швейцария. Онлайн пазарът на храни в страната е с голям потенциал за продажби, коментират анализатори. През 2013 г. над 30% от швейцарските потребители са пазарували храни онлайн, а почти два пъти повече (58%) са готови да го направят в бъдеще според AT Kearney. Голяма част от потребителите свързват онлайн пазаруването именно с услугата home delivery и са готови да платят за нея, коментират експертите.

През 2012 г. онлайн пазарът на храни в Швейцария възлиза на близо 360 млн. швейцарски франка и поема около 0.7 % от оборотите на хранителни продукти в страната. Основни играчи в онлайн канала са дъщерният на Migros интернет търговец на храни LeShop и онлайн платформата coop@home, в която Coop предлага над 13 хил. артикула от своя асортимент.

LeShop стартира онлайн бизнеса си с храни още през 1997 г. През 2004 г. добави на виртуалните си регали близо 6 хил. продукта под собствена марка на Migros. Две години по-късно Migros придоби близо 90% от капитала на LeShop и с овчарски скок завладя върховете на швейцарския онлайн бизнес с храни. През последните осем години оборотите на хранителни продукти, доставени от LeShop, растат с по средно 30% годишно. Не остава по-назад и coop@home, чийто ръст на продажбите през последните няколко години също е двуцифрен.

Малкият голям германски пазар

Онлайн продажбите на храни в Германия възлизат на близо 1.1 млрд. евро за 2012 г.

Въпреки че като стойност са значителни, делът им от мощния германски хранителен сегмент е пренебрежимо малък, твърдят експерти. Големите търговци в страната доста плахо пристъпват по пътя към виртуализацията на продажбите. Основна причина са спецификите на пазара. Острата ценова конкуренция, силната ценова чувствителност на голяма част от населението и доминантните позиции на харддискаунтърите забавят хода на бизнеса към услугата home delivery, възприемана от доста клиенти като луксозна.

Rewe стартира онлайн бизнеса си с храни през 2011 г. и оттогава методично разширява територията, до която доставя, пише LZ. За доставките кьолнският концерн използва собствен хладилен транспорт. От водещите търговци на храни в Германия в момента единствено EDEKA покрива с доставки до дома значителна част от територия на страната.

Дъщерната на Rewe Billa e пазарен лидер в онлайн доставките на храни в Австрия с близо 20 млн. евро оборот през 2012 г. През същата година веригата отчете около 50% ръст на онлайн бизнеса си в страната. Неотдавна Billa добави нови 5 хил. артикула към асортимента си в интернет. Плановете са през следващите три години да стартира доставки и извън района на Виена. В момента средната стойност на една кошница с храни в онлайн супермаркета на Billa възлиза на близо 80 евро при едва 13 евро в реален търговски обект, сочи докладът на AT Kearney.

На германския пазар оперират и множество малки самостоятелни онлайн магазини за храни. Сериозна скорост набира Allyouneed.com. В края на 2012 г. куриерската служба DHL придоби контролния пакет от капитала на търговеца и добави близо 600 пресни артикула към дотогава само сухия му хранителен асортимент от около 16 хил. артикула.

Почти непревземаем остров за home delivery канала остава Франция. През 2012 г. онлайн пазарът на храни в страната възлиза на общо близо 5 млрд. евро и е вторият по големина в Европа по данни на IGD. Доставките до дома обаче така и не успяха да спечелят сърцата на френските потребители. Те масово предпочитат, след като поръчат онлайн, да отидат до магазина и собственоръчно да си приберат покупките. Във Франция процъфтяват т.нар. pick-up варианти на онлайн търговията с храни. Именно върху този канал се концентрират големите търговци в страната.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България