Регистрация

Очакванията за 2014 г. - консолидация при свит пазар

Автор: Боряна Бъчварова 28 февруари 2014 , 2 коментара

Преобладават нагласите, че потреблението ще се запази на сегашните нива или че ще се свие.

 
Автор: Shutterstock

Консолидация при стагниращ пазар. Такъв в резюме се очертава характерът на започващата 2014 г. на база на очакванията на топ мениджърите, които попитахме за основните тенденции в бизнеса с бързооборотни стоки и възможните източници на растеж (отговорите – на стр. 3 - 11).

Преобладават нагласите, че потреблението ще се запази на сегашните нива или че ще се свие. Купувачите ще са все така ценово чувствителни, ще пазаруват малко и начесто, ще се хранят повече вкъщи. В същото време ще стават все по-информирани за съставките, стоките и производителите и все повече ще се замислят за качеството и здравословността на храните. При пазар без растеж индивидуалният растеж би могъл да дойде основно чрез преразпределяне на съществуващи територии.

Масови са очакванията за консолидация в сегмента на модерната търговия. За пръв път се говори открито, че някои от мултинационалните вериги може и да не издържат, да продадат бизнеса си и да излязат от страната. Плюс, че се очаква административният натиск от страна на държавата към търговската политика на големите ритейлъри да продължи.

Все още не са умрели напълно надеждите, че делът на супер- и хипермаркетите ще расте за сметка на традиционната търговия, но сега те са по-плахи, отколкото преди години. Не са малко хората, които смятат, че традиционната търговия по-скоро ще запази позициите си и благодарение на консолидация на маркетингова основа – чрез обединения на купувачи.

Консолидация е вероятна и при производителите. Натам сочат свитият пазар, ниската покупателна способност, натискът от веригите и нарастващата конкуренция на собствените им марки. Мнозина търсят и намират простор за бизнеса си чрез експорта и обновяването на производството. По-слабите обаче може и да напуснат пазара.

В тази очертаваща се война за пазарен дял основни оръжия ще са промоциите и ниските цени. Това ще прави ценово чувствителните потребители доста непостоянни в избора си и програмите за лоялност ще получат нов тласък. Някои от търговските вериги ще продължат да отварят нови магазини. Производителите и вносителите масово разчитат на лансирането на нови иновативни продукти или поне на модификации на съществуващите, нов дизайн и опаковки.

Инвестициите в маркетинг, реклама и в мърчандайзинг ще продължат да са ключови. Немалко български производители разчитат да образоват потребителите си за значението на качеството и виждат надежда в нишови премиум продукти. Не е изключено търговски вериги да започнат да разработват собствени марки в по-високия качествен сегмент.

Встрани от този батален фон онлайн търговците се надяват на ръстове от близо 25%. Към тази сфера ще продължат да се насочват много нови играчи, които да откриват нови сегменти. Играта може би ще се играе при по-стриктни правила. Едва ли обаче 2014 г. ще е годината, в която в е-търговията в България ще навлязат и познатите ни търговски вериги.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България