Регистрация

Кризата извади на търг и "Мол Плевен"

Автор: capital.bg 11 март 2013 , 1 коментар

Кризата в имотите извади за продажба заради дългове още един търговски център - "Мол Плевен" на бизнесмена от сирийски произход Аладин Харфан. Частен съдебен изпълнител от Плевен е пуснал на търг центъра с начална цена от 10.6 млн. лв. без ДДС. Отделно се предлагат и около 300 кв.м незастроени терени до него с начална цена от 5683 лв. Продажбата е по искане на Райфайзенбанк, в която е заложен имотът. Според обявата на частния съдебен изпълнител Татяна Кирилова върху договора за наем с "Карфур" също има вписана възбрана в полза на банката. През 2009 г. върху имота са учредени две ипотеки от Райфайзенбанк България с длъжник "Мол Плевен", а през тази година банката е направила две възбрани върху активите. Справка в имотния регистър показва, че едната ипотека от 2009 г. е за задължение от 54.76 млн. лв., а другата е за 1.96 млн. лв.

Възход и падение

Молът в Плевен е сред многото проекти, започнати в бума около 2007 г. и впоследствие силно пострадали от кризата. Той трябваше да бъде открит официално точно преди година, като преди това беше обяснено, че отварянето е отложено по искане на веригата "Карфур", която нае площи за нов магазин. От дружеството "Мол Плевен" обясниха, че заради условията в града - висока безработица и ниски доходи, няма как да се намерят достатъчно наематели в търговския център и да се покриват задълженията към банката, което е довело до продажбата.

Общата инвестиция в "Мол Плевен" се оценяваше на 80 млн. лв., а стартовата сума при сегашната му продажба е в пъти по-ниска от вложенията в него. Той беше завършен напълно още в началото на 2011 г., но търсенето на наематели съвпадна с кризата. През 2010 г. инвеститорът Аладин Харфан обяви, че 60% от площите в мола вече са договорени. Според сайта му молът има изградени четири киносалона, детски център, заведения за хранене, два подземни паркинга, а търговските му площи са разположени на три етажа. Общата застроена площ на търговския център е над 47 хил. кв.м, като самият мол се оценява на 9.97 млн. лв., а земята под него — на 640 хил. лв.

Оферти за имота могат да се подават в съдебната палата в Плевен до 8 април, а ден по-късно те ще бъдат отворени, за да се избере купувач. Практиката досега показва, че много от по-големите имоти, пускани на търг заради дългове, успяват да си намерят нов собственик едва след няколко опита за продажба, като цената им пада доста под тази на първото обявление.

Конкуренция

"Мол Плевен" не е единственият нов голям търговски център, построен в града през последните години — там вече работи "Сентрал мол Плевен", който се намира на главната улица. Инвестицията на Аладин Харфан е на пл. "Иван Миндиликов", до централната жп гара и автогарата в Плевен. Макар и не в идеалния център, той се намира на удобно място и до него има удобен достъп с автомобил.

Последният публикуван отчет на дружеството "Мол Плевен", което е собственик на търговския център, е за 2011 г. и показва 50 млн. лв. задължения към банки, почти колкото е имало и в края на 2010 г. Всички те са имали падеж над 12 месеца, а освен тях останалите дългове на компанията са малко над 8 млн. лв. Според отчета дружеството то е приключило годината с печалба от 200 хил. лв. при 2.4 млн. лв. загуба през 2010 г. И разходите, и приходите му са намалели рязко, като постъпленията са паднали над 40 пъти до едва 600 хил. лв.

Разностранен бизнес
Бизнесът на Аладин Харфан се простира от имотите до черна и бяла техника — той е основател и собственик на "Е-Елит България", което произвежда уредите с марки Elite, Meteor, Akita и др., а освен това внася техника на Sony и Samsung. Първите стъпки на Харфан в тази област са като търговец на техника в началото на 90-те години, като и досега бизнесменът е собственик на няколко търговски фирми. До 2009 г. той е бил едноличен собственик и на "Мол Кърджали", но след това излиза от компанията, сочи справка в Търговския регистър.
Хранителният бизнес на семейството е обединен в "Аладин фуудс", в чието управление е синът на бизнесмена — Калед ал Харфан. В компанията влизат верига за бързо хранене, фурна за арабски хляб в пловдивското с. Цалапица, фабрика за разфасоване на пилешко в гр. Съединение и цех за обработка на картофи. Другите области, в които работи Аладин Харфан, са строителството и транспортът, сочат фирмените регистри. 

Събития
Как се променя ТВ рекламата в дигиталната ера

Как се променя ТВ рекламата в дигиталната ера

На семинара ще получите актуални данни от медийния пазар, ще научите приложими техники и стратегии за планиране на медийна кампании, както и инструменти за измерване на ефективността от вложените бюджети.

Таен клиент
Сметката в ЦБА се понижи
Сметката в ЦБА се понижи
Спад от над 19% (-6.68 лв.) в стойността на общата сметка на ЦБА отчете тайният клиент на "Регал" при ноемврийската си обиколка.
Пазари
Помощ, на слънце съм!
Помощ, на слънце съм!
Само 38% от българите използват слънцезащитна козметика. Водеща за жените е грижата за кожата, а за мъжете - предпазването от изгаряне
Търговци
Да инвестирам ли в онлайн магазин
Да инвестирам ли в онлайн магазин
По-добре го правете чрез утвърден е-търговец, смятат собствениците на едни от най-големите електронни магазини в страната
Тема на броя
Клъстерите са пътят за оцеляване  на националния FMCG бизнес
Клъстерите са пътят за оцеляване на националния FMCG бизнес
Обединението в бизнеса с бързооборотни стоки е безалтернативна стратегия за оцеляване. Това беше основното послание в презентацията на Андрей Дечев, съдружник и управител на "БГ магазин", на конференцията Retail in Detail 2014.
Редакционно
Изпускаме влака  за обединенията
Изпускаме влака за обединенията
По въпроса какво пречи на пазарните играчи в България да растат чрез обединения може да се напише многотомен труд.