Регистрация

Зад витрините на масовия шик

Автор: Радостина Маркова, Капитал 19 март 2012

H&M влиза в България с големи очаквания, но как ще расте зависи от продажбите

Карл-Йохан Першон

Автор: Цветелина Белутова

Собствениците на молове трябва да са доволни. Практиката по света показва, че влизането на шведския моден гигант H&M (Hennes&Mauritz) в един търговски център води до 20-30% по-силен поток от посетители, от който печелят и съседните магазини.

Веригата с близо 2500 магазина в цял свят отвори първия си обект в България в столичния търговски център The Mall на 10 март. До края на май ще открие магазини в Grand mall Varna и Galleria Burgas, а след това – втори в София. Той ще е в Serdika Center. Очертава се като най-голям, с площ 2500 кв.м, и подобно на първия ще е на две нива. Това налага допълнително преустройство, разрешение за строеж и е възможно да отнеме повече време.

За момента няма яснота за близките планове на H&M, но се знае, че веригата проучва и Пловдив. Според различни източници мениджърите на марката се интересуват и от строящите се софийски молове – Bulgaria Mall, Paradise Center и Sofia Ring, както и от бул. "Витоша". В средносрочен план не изключват и отваряне на втори обект в големите градове. Решението с колко магазина и къде ще влязат обаче ще зависи от постигнатите продажби.

Концепцията на H&M и на нейния основен конкурент Zara е т.нар. бърза мода (fast fashion), при която пътят от измислянето на модела до пускането му в магазина е кратък. А основният стремеж на веригата – да предлага качество и мода на достъпни цени.

Влизането на H&M в България съвпада с премиерата на поредната съвместна колекция с гост-дизайнер, този път - с италианската модна къща Marni. Модели от нея се продават и в магазина в The Mall. България е 44-ата страна, където H&M стъпва. В региона модният бранд има магазини и в Словения, Турция и Гърция, а от миналата година – в Хърватия и Румъния.

След Zara преди две години H&M затваря кръга на големите световни модни вериги, които влизат на българския пазар. Другият очакван бранд бе германската C&A, но за момента нашата страна не е в плановете й. Погледите са насочени към марки, като Debenhams и New Look, но те ще стъпят на пазара с далеч по-скромни мащаби. 

Главният изпълнителен директор на H&M
Карл-Йохан Першон: Оглеждаме се и за магазин на търговска улица

Проучвахте българския пазар още преди години. Защо едва сега стъпвате тук?
Нашият стремеж е постоянно да се разрастваме. Миналата година отворихме 270 магазина, плановете ни за тази година са приблизително същите. Преди да стана изпълнителен директор, работех в отдела, който отговаря за разрастването на H&M. Действително бях в България още през 2008 г., за да проуча пазара. Още тогава той ни се стори привлекателен, но за да влезем някъде, трябва да открием подходящите локации. А по това време те не бяха налице.

Локациите, които търсите, само молове ли включват?
Зависи от средата. В момента сме подписали договори за четири обекта – ще отворим магазини във Варна, Бургас и два в София. Не мисля, че ще останем само в моловете. Търговските улици също са интересни за нас, но е рано да кажем накъде ще се насочим.

Кои градове влизат в плановете ви в средносрочен план?
Когато влезем на нов пазар, не си поставяме планове да отворим определен брой обекти в даден отрязък от време. Влизаме с един или няколко магазина и следим как потребителите ще реагират. Убедени сме, че в България ще ни посрещнат с много голям интерес, защото тук се търси модното и качественото на разумна цена. Това е и нашата бизнес идея. Българският пазар има голям потенциал. Това е страна със 7 млн. население. В Норвегия при 5 млн. души имаме доста магазини. Защо и тук да не растем бързо?

Така е, но има голяма разлика в доходите. Освен това е криза. Какво ви дава увереност в България?
Точно сега е моментът за навлизане на нови пазари, защото нашето верую в бизнеса е да предлагаме модни и качествени дрехи на най-добра цена. Във време на криза точно това се търси, защото хората са най-чувствителни за стойността, която получават за парите си. Другото ни предимство е, че имаме по нещо за всеки вкус и стил. Предлагаме изключително богат асортимент.

Всичките ви колекции ли ще бъдат представени в България?
Всичко, което се предлага в магазините на H&M по света, ще присъства и в българските обекти. Да, има малки разлики между пазарите, но те зависят от търсенето. Когато се ориентираме какво се търси на българския пазар, ще наблегнем на него. В общи линии около 80% от колекциите ни присъстват на всички пазари и са идентични. Разликата е в оставащите 20%.

Планирате ли онлайн продажби тук?
Да, определено проучваме тази възможност. Още не сме определели датата за въвеждането им на българския пазар, но ще има. До момента имаме онлайн продажби в осем държави – Норвегия, Швеция, Дания, Холандия, Великобритания, Германия, Финландия, Австрия, по-късно тази година – и в САЩ. За момента сме изключително доволни от резултатите, които показват двата канала за продажби – онлайн и магазините. Но не мога да обявя какъв дял от оборота ни е онлайн.

Едно обещаващо начало
"Край на чакането" гласи надписът, който посреща клиентите на първия етаж в столичния The Mall в съботния преди обед. Около 11 часа цари оживление – тълпа от хора очаква откриването на първия магазин на H&M в България. В противовес на надписа, всъщност чакането тепърва започва, а някои споделят, че са тук от часове. Струпалите се са стотици, но организаторите са оформили коридори за изчакване. Последните метри са застлани с червен килим. Момичета раздават малки бутилки с вода с логото на H&M и надпис "Готови?". Като на истинско състезание има и награди – първите триста посетители получават ваучери за пазаруване. Когато лентата е прерязана, придвижването става бързо. Петнайсет минути след отварянето една трета от опашката се е стопила, но пристигат нови хора.
В другия край на етажа, където е магазинът на конкурентната испанска верига Zara, е спокойно. Огромното "-70%" на витрината не предизвиква такъв интерес. Посетители има, но в рамките на обичайното. Следва завръщане към H&M и след 10 минути остават последните 20 метра. Малко по-късно охраната пропуска с посетителите с думите "приятно изкарване". А вътре наистина е пренаселено.
След пет-десет минути пробиване на път между щендери, закачалки и хора се озовавам пред ескалатора за долния етаж, където е детската колекция. Ситуацията е по-спокойна, поне се минава безпроблемно между моделите. Струпването е само пред пробните, където група по-ориентирани клиенти, главно жени, изчакват ред за кабините. Тези на горния етаж са непревземаеми. Подобно е положението и пред касите, но и там все пак придвижването е сравнително бързо. Отнема около 10 минути.
Няколко дни по-късно опашка няма, но магазинът на H&M още е сред най-интересните в The Mall. Между дрехите вече се обикаля спокойно, има и свободни пробни. Повечето клиенти влизат в тях с 5-6 закачалки в ръка, но стигат до касата само с по един-два продукта. А там ги чака и последната примамка – стелажи с бижута, шалове, ластици за коса... Последни импулсивни покупки, след което част от хората хвърлят по един поглед и в Zara. Истинската конкуренция явно предстои.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България