Регистрация

Carrefour в Тhe Mall е обявен за публична продан

Автор: Боряна Генчева, Деница Симеонова 29 март 2016
Най-големият актив за страната на гръцката Marinopoulos, която държи на франчайз правата на френската марка за региона, се продава за 32.3 млн. лева с ДДС

"Нашата задача, навсякъде по света, където работим, е да подкрепяме местната икономика. Затова, в сектора на търговията с хранителни стоки, почти 90% от нашите доставчици са местни малки и средни предприятия", каза при откриването на магазина през април 2010 г. тогавашният изпълнителният директор на "Карфур България" Кристиан Шарита.

Частeн съдия-изпълнител обяви за продажба най-големия хипермаркет на Carrefour ("Карфур") в България – в Тhe Mall на бул. "Цариградско шосе" в София, заедно с идеални части от мола, паркинга и парцела, върху който е изграден комплексът. Наддаването за обектите на длъжника "КМБ България", която е 100% на гръцката Marinopoulos, ще започне от 32.3 млн. лева с ДДС, като оферти се подават до 9 май, а депозитът е 3.2 млн. лв.

Така веригата, която от над година изпитва финансови затруднения, свива обектите си, регалите са полупразни, сметките - под постоянни запори от доставчици и наемодатели, и срещу която има десетки дела за несъстоятелност, може да остане без най-големия си актив - магазина в мола.

Какво се продава

На купувачи се предлага пакет, в който влизат хипермаркет от 15 008.5 кв.м с търговска част 9000 кв.м, две лаборатории, пет складови помещения, техническо помещение, офиси и други, 9.54% от общите части на мола, една втора идеална част от реално обособена част от подземния паркинг, който е с обща застроена площ 32 252.4 кв.м, 57.26% идеални части от общите части на подземния паркинг заедно с идеални части от правото на строеж и 15.316% идеални части от парцела. При описа на имотите е установено, че във въпросния хипермаркет се намира електрозахранването на целия мол, пише в обявлението.

Върху предлаганите имоти има редица тежести, се уточнява в обявлението - договорна ипотека от 18.07.2011 г. към Уникредит Булбанк (според информация от Имотния регистър) и 20 възбрани (виж карето). Последната от тях е възбраната, заради която с цел обезпечение на вземането на взискателя е обявена продажбата. По информация на "Капитал" инициаторът на продажбата вероятно е свързан с гръцката "Маринопулос".

Агресивно начало, траен залез

Carrefour в Тhe Mall е най-големият магазин на веригата в България. Той беше открит преди шест години, като по това време беше третият на веригата в страната - след първия в Бургас от март 2009 г. и втория от април 2010 г. в Пловдив. Хипермаркетът предлагаше над 50 000 хранителни и нехранителни стоки и в него работеха 400 души. Тогава българското дружество беше собственост на КМБ, в което 60% имаше гръцката Marinopoulos, а 40% бяха на Carrefour Marinopoulos - съвместна компания между същата група, но с директното присъствие на френската Carrefour. В средата на 2012 г. френската група се оттегли от съдружието. КМБ стана изцяло собственост на Marinopoulos, като продължи да държи франчайз правата на Carrefour за България, Албания, Босна, Хърватия, Македония, Черна гора, Сърбия и Словения.

В Сърбия КМБ така и не влезе. В Албания купи местна верига, която според някои източници след време отново продаде на бившия собственик. Единственият Carrefour в Македония затвори врати преди два месеца. В средата на февруари стана известно, че за Гърция Marinopoulos са постигнали споразумение с местната компания Sklavenitis, която ще поеме управлението на 33 хипермаркета Carrefour в страната. Техният оборот за миналата година е около 325 млн. евро - близо една трета от приходите на KMB Balkans. Sklavenitis ще инвестира в разширяване на мрежата от магазини около 600 млн. евро. Двете компании ще имат равен дял и брой членове в борда на директорите в смесеното дружество. Гръцката сделка обаче едва ли ще се пренесе и към България. Причината е, че Sklavenitis във веригата си Alfa-Beta си партнира с белгийската Delhaize, която почти панически се изнесе от България, като продаде "Пикадили".

В България допреди години хипер- и супермаркетите на веригата надминаваха 20. Според сайта на Carrefour в момента те са сведени до седем - три хипермаркета в София (включително обявеният за продан) и по един в Бургас и Русе, както и по един супермаркет в София и Банско. Преди две седмици списъкът включваше още Carrefour във Варна и супермаркет в Бургас.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души