Регистрация

Около 10 000 обаждания годишно се получават на телефона на потребителя

Автор: Регал 12 септември 2016 , 1 коментар

Председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов представи презентация на тема "Информираният и активен потребител – естествен регулатор на пазара"

Димитър Маргаритов
Фотограф: КЗП

Председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов представи презентация на тема "Информираният и активен потребител – естествен регулатор на пазара". Това стана на организираната от Университета за национално и световно стопанство кръгла маса с международно участие "Устойчивото потребление в България – гласът на потребителите".

Маргаритов изведе тезата, че осъществяването на контролната дейност е необходимото, но не достатъчно условие за оптималната защита правата на потребителите. Той постави акцент върху значението на информираността на гражданите и активното поведение на всички участници на пазара в този процес.

В своята презентация Маргаритов посочи основните права на потребителите – на информация, на безопасни стоки и услуги, на избор, на това да бъдат чути, на образование по потребителски въпроси.

"Целта на нашата институция е да наложим разбирането, че защитата на тези права е обща задача на всички участници в процеса. Каквито и да са измеренията на този пазар и каквато и да е тежестта на участие на всеки от играчите в него, отговорността и ангажимента за отстояването на тези права е безспорно както работа на контролните институции и държавата като политика, така и на онези участници на свободния пазар, които имат пряка възможност да въздействат върху процесите. Всеки намира своето място и всеки има своите функции – законови или на принципа на доброволността и съответно – възможности да положи надграждащи усилия, за да гарантираме, че прилагането на нормативната уредба ще бъде на едно високо ниво и оттам – нарушенията ще намаляват. За радост ние наблюдаваме подобна тенденция в последните периоди", каза още той.

В представените от него резултати от превантивната и информационна дейност се открояват няколко тенденции. Първата е, че трайно нараства в последните три години броят на постъпващите жалби и сигнали, което означава повишено доверие в институцията и активност на гражданите. Другата тенденция е, че през всеки един от тези периоди най-голям остава делът на оплакванията в сферата на телекомуникациите, тъй като там има най-много потребители. Като цяло жалбите са преди всичко за рекламации на дефектни стоки. "Те касаят и други тематики, невинаги са само от нашата компетентност, но ние сме изградили добро сътрудничество с институциите, които могат да вземат отношение и по останалите въпроси", добави Маргаритов и добави, че отделно от тези жалби на телефона на потребителя се получават годишно около 10 000 обаждания предимно за консултации.

Маргаритов обърна специално внимание и на нелоялните търговски практики. "Голямо е многообразието на най-често срещаните типове нелоялни практики. Те могат да засегнат почти всички сектори на пазара и също така могат да стимулират изобретателността на търговците, когато се стремят да извлекат нерегламентирана печалба от потребителите – заблуждавайки ги, спестявайки им съществена информация, създавайки невярно впечатление по най-различни аспекти от сделката. Отделно от това едно наше произнасяне и забрана на нелоялна търговска практика предпазва неограничен кръг потребители от това те тепърва да станат жертва на нарушение от този тип. Не по-малко важно е и това, че за всяка нелоялна практика биха могли да бъдат наложени санкции, които са едни от най-големите в палитрата от дейности, които ние извършваме като контролен орган – при първоначално нарушение те могат да достигнат до 30 000 лв., а при повторно – до 50 000 лв.", обясни Маргаритов.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България