Регистрация

Лесно ли е да се различи оцет от кисела имитация

Автор: Регал 09 септември 2016

Проучване на "Активни потребители" анализира етикетите на 25 синтетични заместители на оцет, закупени от супермаркети в София и Пловдив

Фотограф: Анелия Николова

Според актуалната статистика през 2015 година продажбите на оцетни заместители в България са 56% към 44% спрямо натуралните оцети, съобщиха от "Активни потребители". Това лесно може да се обясни с по-ниските цени (средно с 26% по данни на НСИ), но не е единственият фактор, който влияе на потребителите. Наред с цената съществено значение може да имат точната информация за съдържанието и ясното представяне на продукта, обобщават от неправителствената организация.

До 2014 година беше много трудно да се направи разлика между натурален и синтетичен оцет, защото и двата вида използваха името "оцет" и само малък брой взискателни потребители можеха да ги различават. Тогава бяха приети законодателни изменения, които да позволят по-ясното разграничаване на натурален и синтетичен оцет (заместител).

Специално проучване на "Активни потребители", проведено през август т.г., търси отговор на въпроса дали направеното е достатъчно.

В проучването са анализирани етикетите на 25 синтетични заместители на оцет, закупени от супермаркети в София и Пловдив по три показателя:
- съдържа ли етикетът изображения на плодове, зеленчуци, салати и т.н.
- съдържа ли етикетът информация/препоръка за консервиране
- съдържа ли етикетът друга графична или съдържателна информация, която може да подведе потребителя

Основни констатации от изследването

1. Използване на подвеждащи изображения на етикетите:
- изображения на плодове, навяващи асоциацията, че продуктът е произведен от плодова суровина - в 2 продукта;
- изображение на дете, което намеква, че продуктът е за деца - в 1 продукт;
- снимка на туршия - ясно намеква, че продуктът е подходящ за консервиране - в 2 продукта.

2. Препоръка за консервиране
Само 4 от 25 продукта не съдържат препоръка за консервиране на етикетите си. Всички останали по един или друг начин ясно заявяват, че съответният продукт е подходящ за консервиране.

3. Подвеждащи надписи

- различни по цвят и големина шрифтове
При два продукта се наблюдава акцентиране върху думите "винен" и "ябълков" чрез използване на по-голям шрифт и по-ярък цвят. Така потребителят може да остане с впечатлението, че това е винен или ябълков оцет, а не заместител.

- неправилно изписване на оцетната киселина
Синтетичната оцетна киселина "Е260 - оцетна киселина" може да се изписва на етикета със своя Е номер и наименование заедно или поотделно. Всякакви добавки към наименованието като "хранителна" или "за хранителни цели" нямат място в съдържанието. Такива добавки са установени в два от продуктите.

- графични трикове
При един продукт се наблюдава изписване на думата "Оцетен" с намаляващи букви и "заместител" с дребен шрифт. Така се постига лесна четимост на първите букви О-Ц-Е-Т и по трудно различим остатъка от надписа "Оцетен заместител", което лесно може да заблуди че това е оцет, а не заместител.

"Не е нужно да се предприемат законодателни изменения за всяко отделно предизвикателство на пазара. Ясно е, че много от приетите законови норми не решават проблемите, а само предизвикват измислянето на нови форми на заобикаляне. Нужни са повсеместни усилия от множество институции с фокус не само върху отделни видове продукти, а върху всички продуктови групи, в които се предлагат имитации (оцет, млечни продукти, майонеза, мед и др.)", смятат от "Активни потребители". Организацията предлага:

• Търговските вериги да предлагат на отделни, ясно обозначени щандове имитиращите продукти.
• Ощетените производители да сезират КЗК за нелоялна конкуренция
• Агенцията по храните да провежда регулярни тестове с участието на заинтересовани страни (напр. производители, потребители и журналисти). Те трябва да се фокусират върху търговската мрежа (вкл. хотели, ресторанти, ученически столове и детски градини), а не върху проверки в производствените предприятия.
• Министерството на икономиката (което провежда политиката за защита на потребителите в България) да изготви и финансира програма за независими тестове на продукти
• Министерството на земеделието да приеме Наредба за условията, реда и координацията на контрола на производството, етикетирането и предлагането на оцета.
• Да се намали ДДС за основни храни

Цялото проучване може да намерите тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България