Локацията, марките и киното привличат посетители в мола
Съвместно проучване на Colliers и Gfk изследва нагласите към модерните шопинг молове в София
Фотограф: Велко Ангелов
Посетителите избират в кой мол да отидат по удобната и близка локация (80%), разнообразието от марки (68%) и наличието на кино (66%). За търговците приоритет също е локацията, наред с успешната комуникация с управленския екип на търговския център. За собствениците добрите взаимоотношенията с наемателите са важни, както и ефективното управление и наличието на достатъчно ресторанти и кафенета. Това показват данните от съвместно проучване на Colliers и Gfk за нагласите към модерните шопинг молове в София. В изследването на причините за избор на един мол пред друг участват 700 посетители, 85 търговци и 17 собственици на търговски центрове.
Рекламата чрез медии е сред средствата, с които един шопинг център разполага, за да се разграничи от останалите, смятат и собствениците, и търговците. Затова за ритейлърите е полезно да знаят кои са каналите за масова комуникация, предпочитани от тяхната целева група. Според анкетираните това са bTV (78%), Нова тв (77%), БНТ 1 (48%), abv.bg (75%), sinoptik.bg (42%), vbox7.com (40%).
Основният отличителен белег на търговските центрове са маркетинговите активности. Такова е мнението и на трите групи респонденти. Най-високо те ценят дегустациите на храна и напитки (41%), игрите и томболите (39%), раздаването на мостри на продукти (39%), базарите и фестивалите (37%) и музикалните събития (35%).
Идентифицираните области за подобрение са наличието на любезен персонал в магазините, удобен и безплатен паркинг, приятна атмосфера, добра комуникация между управлението на мола и наемателите.
Мненията на всички участници съвпадат по отношение на търговския микс. От приоритетно значение в него е присъствието на модни брандове. Според търговци и собственици наличието на H&M и Zara увеличава атрактивността на мола, а любимите марки на клиентите са H&M (57%), Adidas (39%) и Zara (35%). След тях се нареждат LC Waikiki, Terranova, Kenvelo, New Yorker, Tom Tailor, Reserved, Esprit, Bershka, Benetton, Peek & Cloppenberg.
Основните мотиви за посещение на мол, с почти идентична значимост, са купуване на подаръци (86%), храна (83%) и облекло (82%). Докато в първите години от появата на формата на моловете супермаркетите са една от основните причини за посещение на търговски център, сега те се нареждат на последното десето място след марките, кината, ресторантите, забавленията и т.н.
Бюджетът, който 37% от посетителите отделят на годишна база за дрехи, е над 700 лв., за обувки 32% от тях дават над 300 лв., за парфюми и козметика 15% от запитаните харчат над 300 лв., 7% купуват бельо за над 300 лв., а 31% - електроника за над 700 лв.
Силните страни на търговските центрове, според проучването на Colliers и Gfk, са локацията, управлението, многообразието от марки, приятната атмосфера, атрактивните промоции и отстъпки. Конкурентни предимства могат да бъдат реализирани, ако е налице фокус върху маркетинг активностите, рекламата, разнообразието от услуги, супермаркет, фууд корт и близост до метростанция.
Авторите на изследването могат да предоставят специализирани подробни доклади от проучването на наематели и собственици на търговски центрове.
Годишна класация на производителите на основните 25 категории бързооборотни стоки:
Tоп 25 фирми във всяка категория
Пазарен дял, производство и износ
Aнализ на данните