Регистрация

Няма пазар, няма проблем?

Автор: Боряна Бъчварова 08 август 2013 , 6 коментара
Най-добре реконструкцията на Женския пазар да се ограничи до това, за което има консенсус

 
Автор: Надежда Чипева

Женският пазар, най-известният в София, съществува такъв, какъвто е, независимо дали го харесвате или не. Той е жив и автентичен, изхранва около 300 семейства и от него пазаруват по 40 000 души на ден. Съществува, защото е потребен и отразява цветно и в реално време определени обществени отношения, явления, интереси и... проблеми. Отразява, разбира се, и неумението (нежеланието) на компетентните институции да се справят с проблемите.

В хода на тези мисли се личи колко е удобно, ако Женският пазар в сегашния му вид просто спре да го има. Да му вземем ценното - локацията и пътникопотока, и останалото да изринем с булдозери. И най-вече да освободим терен за нещо молоподобно. Още повече че лъскавите строежи са индустрия, биха могли да са много по-рентабилни от купчина сергии, а и копи-пейстът им е лесна работа, не е като да мислиш специално решение за нещо автентично.

Значи - няма пазар, няма ги проблемите му. И паметта ни за миналото я няма.

С това обаче нито причините, създали пазара, нито потребностите, на които той отговаря, ще спре да ги има. И макар нелицеприятната гледка да изчезне от полезрението на едни, тя най-вероятно ще изскочи на десет нови места пред очите на други.

Заради всички тези рискове и изкушения започващата реконструкция на Женския пазар, по същество интервенция в жив организъм, изглежда много, много деликатен въпрос. И съвсем закономерно изправя на нокти различни обществени групи. Става повод те да се самоосъзнаят, да узреят, да станат борбени и да потърсят гласност. Което е голям подарък от Женския пазар за гражданското общество у нас. Екстра към социалните функции на пазара по отношение на онеправдани обществени групи.

Какво според нас трябва да се прави с пазара? След като изслушахме гледните точки на основните действащи лица (стр. 3-10), предлагаме активността да се ограничи до нещата, за които има консенсус. И това е, че ремонтът на пазара е наложителен като канализация, подова настилка и павилиони. (Поздравления за хората, който са се решили и нагърбили с него, след като други преди тях за 50 години не са.)

За останалото обаче - по-добре да не се разбутва. Защото интересите затова са по-скоро частни и аргументите не са достатъчно убедителни.

Една здрава улична настилка, била тя и с плочки, имитиращи павета, не е малко. Изглежда добра основа, върху която да бъдат сложени проблемите, за да започнат малко по малко да се решават. 

 

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България