С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Ярослав Бром: Въвеждаме депозитна система за бутилките на Budweiser в България

Така цената става по-достъпна и се надяваме да разширим кръга на потребителите, казва мениджърът продажби на пивоварната в Ческе Будейовице

Автор: Боряна Генчева 10 март 2016

Ярослав Бром, е мениджър продажби в "Ческе Будейовице" - пивоварната, производител на Budweiser Budvar. Завършил е търговия в икономическия институт в Прага и в Милано. Започнал е в пивоварната преди четири години със задачата да се грижи за по-малки пазари в Латинска Америка. След това поема пазарите в Югоизточна Европа – бивша Югославия, България, Румъния, Унгария. Сред задачите му сега е и отварянето на дъщерна търговска фирма на пивоварната в Словакия. Компанията има собствени дистрибуционни дружества още в Германия и в Англия. В другите държави работят по различни други начини

Публикувахме информация, че през 2015 г. производството и износът на бирата Budweiser Budvar ("Будвайзер Будвар") са нараснали с 10% на годишна база. И че са достигнати исторически рекордни нива за 120-годишното съществуване на пивоварната в Ческе Будейовице. На какво се дължи този успех?

- От една страна, на нарастването на потреблението на чешкия пазар, където пазарната ни ниша е от около 8%. Но преди всичко растежът идва от експорта. Исторически имаме силна позиция в това отношение, защото още по време на плановата икономика пивоварната беше насочена към износа. През миналата година бяхме много успешни на основните ни експортни дестинации. В Германия, Словакия и Полша ние сме на първите места. Спада в обемите за Русия успяхме обаче да компенсираме на други пазари. Много успешна за нас беше Югоизточна Европа. В Сърбия например пораснахме с 40%, в Хърватия с 30%. Вярваме, че за 2016 ще вървим със същите темпове, включително и в България.

Наричате пивоварната в Ческе Будейовице микропивоварна. В същото време през миналата година тя е произвела над 1.6 млн. хектолитра бира и е изнесла почти 0.9 млн. хектолитра за 76 страни. Как точно дефинирате понятието микропивоварна?

- В сравнение с международните гиганти ние сме микропивовар. Това се дължи на обстоятелството, че спазваме абсолютно традиционната технология и суровините, които се влагат в производството на пивото, са автентични. Понеже сме държавна пивоварна, а не част от голям концерн, подложен на силен натиск за поевтиняване на продукцията, затова сме изключително успешни.

Кое е уникалното на вашата технология?

- Пивото BudweiserBudvar се произвежда от оригинални висококачествени съставки – хмел от региона Сааз, подбран малц от Моравия, специална мая и изворна вода, добивана от артезиански кладенци на 300 метра дълбочина. Алкохолното съдържание на напитката е 5%. И бирата ни отлежава 90 дни, докато придобие качеството си. Стандартът на другите производители е 30-40 дни и пускат пивото на пазара. В този смисъл ние сме изключително консервативни, що се отнася до спазване на традиционната технология

Казахте, че всяка бутилка се произвежда на едно и също място в света. Как успяват да осигурят суровини при този ръст?

- Със суровините няма проблем, справяме се. Обаче на този етап достигнахме тавана на производствените си капацитети. И имаме инвестиционен план да ги разширим в следващите пет години. Търсенето на нашата бира бързо се увеличава и затова ще увеличим производствения капацитет от 1.6 млн до 2 млн. хектолитра, но в никакъв случай няма да съкратим срока за отлежаването на бирата.

Сигналите от българския пазар са, че потребители са склонни да експериментират с различни видове бири. Това местна тенденция ли е или се наблюдава и в други страни?

- Мога да говоря за пазарите в Югоизточна Европа, които са моя грижа. Очевидно е, че там потребителите търсят и харесват чешката бира. В Сърбия, Хърватия, Македония, Словения и Унгария интересът към будьовицката бира расте непрекъснато. Ние виждаме, че тази тенденция е постоянна и затова искаме да предложим нашата бира на колкото е възможно по-голям брой консуматори. Освен това знаем, че тенденцията няма да трае вечно, и затова сме подготвени да излизаме на пазара с определени иновации. В Сърбия например освен нашия експортен Lager вече предлагаме и тъмна бира.

Какво ново можем да очакваме на българския пазар?

- С партньора ни Carlsberg ("Карлсберг България") въвеждаме системата за връщане на бутилките. Така предлагаме на потребителите по-достъпна цена, тъй като в нея няма да влиза стойността на амбалажа. Преди бирата беше достъпна до по-тесни слоеве от населението, сега се надяваме да увеличим кръга им. Тоест разширяваме гамата на вносните бири в България, но все пак на поносима цена. В България светлото пиво BudweiserBudvarPaleLager вече се предлага не само в бутилки от 0.33 л, а и 0.5 л, но и наливно.

В какво точно се изразява партньорството на пивоварната в Чешке Будейовице с "Карлсберг"?

- Работим с тях на няколко експортни пазара. "Карлсберг" е нашият изключителен представител за България, Сърбия, Черна гора, Хърватия и Унгария. Пивоварната ни внася бирите на "Карлсберг" в Чехия. Спокойни сме, че с тяхната търговска мрежа те са в състояние да осигурят правилната дистрибуция. Ценим факта, че "Карлсберг" оценява високо възможността да продава чешка бира, което е от негова полза.

На какъв етап е 100-годишният съдебен спор с Anheuser-Bush InBev ("Анхойзер Буш Ин Бев") за правата на марката Budweiser?

- Има цяла редица съдебни дела и в преобладаващата част от страните ние печелим правото да използваме марката Budweiser. Така е в Испания, Португалия и Норвегия. Само за американския континент правата са на "Анхойзер Буш Ин Бев". Ние заобикаляме това положение, като дистрибутираме там същата бира под името Czechvar ("Чеквар").

Как рефлектира този спор върху вашите продажби и върху имиджа на бирата?

- Вдъхновява ни, защото прилича на битката между Давид и Голиат. Те са най-голямата компания в сектора в света, а ние сме малък пивовар в сравнение с техния мащаб. А и, обективно погледнато, правото върху марката би трябвало да принадлежи на нашия пивовар, защото той е позициониран там, там е възникнал и носи името на града. И по-голяма част от съдилищата приемат този аргумент.

Фактът, че Budějovické pivo (Budweiser Bier) е защитено географско наименование за територията на ЕС, свързан ли е с този спор?

- Тази регистрация е много съществена, защото така съществува безспорно доказателство, че будьовицкият Budweiser се произвежда от нашия пивовар. Това е международно признание в рамките на ЕС, че тази бира се произвежда в Будвар.

Извън този контекст дали има смисъл една малка пивоварна да регистрира географско наименование, за да подпомогне бизнеса си?

- Да, би могло. Има и запазена марка "Чешка бира", която успешно се използва от редица малки чешки пивовари

Неприключилият спор с "Анхойзер Буш Ин Бев" ли е причината пивоварната все още да е държавна?

- Собствеността на пивоварната 100% е държавна и патрон е земеделското министерство. Неприключилият спор е само една от причините. Факторите са няколко – пивоварната е в Чешката република, плаща данъци там, част от печалбата отива в бюджета. Въпросът с приватизацията не стои на масата.

Въпросите зададе Боряна Генчева

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: Въпреки коронакризата пазарът на сладолед нарасна Националният бизнес мениджър на сладоледената дивизия в България на "Юниливър Южно-Централна Европа" пред "Капитал
IKEA разширява центъра си за поръчки в Пловдив Очаква се през втората половина на годината да бъде отворен и търговският обект в Mall Of Sofia