Регистрация

Облекло и текстил: Приходите растат, но по-бавно

Само една фирма в топ 20 на секторната класация на "Гепард" е работила на загуба през 2017 г.

Автор: Капитал 11 декември 2018
Само една фирма в топ 20 на секторната класация на "Гепард" е работила на загуба през 2017 г.

Статията е част от класацията "Гепард". Поръчайте списанието на хартия или в pdf формат ТУК.

Между 25% и 108% е ръстът на приходите на фирмите в топ 20 за сектор "Текстил и облекло", които влизат в класацията "Гепард" за 2017 г. Само една компания - "Артекс", отчита трицифрен ръст на оборота спрямо 2016 и оглавява класацията. Темповете на растеж са под тези, реализирани от лидерите през миналата година, когато имаше четири компании с трицифрено повишение на приходите. Сега в топ 3 по приходи като номинална стойност са "Булгарконф" - Пловдив, лидерът от миналата година "Континентал къмпани" - Кърджали, и "Воя Фасион" - с. Еленово.

"Континетал къмпъни" е дружеството в топ 20, което отчита най-висока печалба през 2017 г. (2.855 млн. лв), следвано от втората в тазгодишната класация "Фешън съплай" - Благоевград (2.401 млн. лв.), и "Ричмарт" - Русе (1.832 млн. лв.).

Само една фирма в таблицата - "Чимбидиум" - Враца, е работила на загуба през 2017. Компанията обаче е най-големият работодател в топ 20, следвана по броя на заетите от "Омелия" - Мадан, и "Марциа Багс" - Пловдив.

С ръст 108.7% "Артекс" - Ардино, оглавява класацията за най-бързо развиващите се компании в сектора. Фирмата е основана преди повече от 35 години и произвежда прежди. "Притежаваме модерна предачница – оборудвана с рингови предачни машини за производство на прежди от естествени, изкуствени и синтетични щапелни влакна за тъкани и плетиво. Ръстът на приходите през 2017 е най-високият за компанията досега и се дължи на настойчивото търсене на пазари в страната и чужбина, разнообразяването на асортимента на продукцията, подобряване на качеството на изделията и утвърдената ценова политика на пазара", коментира за "Капитал" Сафет Илязов, изпълнителен директор и един от съдружниците във фирмата.

Той уточни, че през 2016 г. "Артекс" е инвестирала 12 хил. лв. в сградния фонд, а през 2017 - 150 хил. лв. в нови машини с по-висока производителност. "През изминалите осем месеца от 2018 сме инвестирали други 80 хил. лв. за нови съоръжения и оборудване и за подобряване на условията на труд в работните помещения. До края на тази година очакваме общата сума на инвестициите да надхвърли 100 хил. лв.", казва Сафет Илязов.

По данни на фирмата делът на продажбите й за вътрешния пазар през 2017 г. е 32.47%. "Зад граница поддържаме търговски връзки с Македония, Сърбия, Турция и др. Основен дял в износа заема Турция с 57.86% от общите приходи с тенденция този дял да се запази и през 2018 г. ", коментира Сафет Илязов. По негова оценка постигнатото през 2017 г. е максимумът, който фирмата би могла да постигне засега, тъй като капацитетът й е изцяло запълнен. Затова "Артекс" търси начини да увеличи производствените си възможности, включително и чрез европейски средства. "Най-сериозният проблем, чието разрешение не е по силите на ръководството на дружеството, е липсата на необходимата квалифицирана работна ръка, или липсваща изобщо такава, която да замести хората, напускащи поради пенсиониране, търсене на работа в страните от ЕС или по други причини", обобщава Сафет Илязов.

Целият текст четете в класацията на Капитал за най-динамичните малки и средни компании в България - Гепард.

ГЕПАРД - КЛАСАЦИЯ НА НАЙ-ДИНАМИЧНИТЕ МАЛКИ И СРЕДНИ КОМПАНИИ

Само една фирма в топ 20 на секторната класация на "Гепард" е работила на загуба през 2017 г.

- 1700 компании влизат в класацията
- Разрези в 14 сектора - туризъм, транспорт, IT, облекло, козметика, търговия, храни и др.
- Развитието на регионите в България през призмата на най-динамичните малки и средни предприятия
- Анализи, успешни истории Поръчайте Гепард »
На хартия или PDF

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България