Регистрация

От гараж във Варна до бизнес в САЩ

Автор: Мара Георгиева 30 ноември 2018

Бизнес моделът на магазините "Мания" и как се събират, сортират и продават дрехи втора употреба в Америка и Канада

Фотограф: Юлия Лазарова

Гараж във Варна от 25 квадратни метра и 500 германски марки първоначална инвестиция. Това е началото на веригата магазини "Мания" за дрехи втора употреба през 1996 г. Днес търговските й обекти са 38, а създателят й – Севдалин Спасов, управлява "М холдинг", обединяващ няколко компании за събиране, сортиране и продажба на дрехи втора употреба.

"Текс тийм" се занимава с внос, обработка и търговия на едро с дрехи втора употреба, които се доставят от Западна Европа, САЩ и Канада. Фирмата има складове в София и Варна, където е и основният сортировъчен център. В началото на 2017 "Текс тийм" откри сортировъчен център и в Ню Джърси – САЩ. "Мания тийм" управлява бизнеса на магазините, а "Мания онлайн" е създадена преди няколко месеца за търговия по интернет.

Green Team Worldwide Environmental Group е американската компания на Спасов, която формално не е част от холдинга. Тя е специализирана в събирането и търговията с дрехи втора употреба и има собствени контейнери и складови бази на източното и западното крайбрежие на САЩ, както и във Ванкувър, Канада.

Първите 22 години

Основателят Севдалин Спасов, който сега държи 93.5% от акциите на холдинга, а останалите са на четирима негови служители, започва бизнеса си веднага след казармата през 1996 г. При старта тогава дрехите втора употреба са внос от Дания, а варненската фирма ги купува от търговец на едро в България. Малко след отварянето на първия гараж левът се обезценява, магазинът затваря за няколко седмици, но след това дейността пак потръгва и гаражите под наем надхвърлят 20. "По това време бизнесът се самофинансираше бързо - възвращаемостта на инвестицията в един гараж, в който се продават дрехи втора употреба, бе по-малко от месец", спомня си Севдалин Спасов.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души