С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Marinopoulos се опитва да убеди пазара, че може да се върне на него

Гръцката група е в най-критичния момент от историята си, но постигна споразумения с банките кредиторки и с веригата Sklavenitis

Автор: Регал 20 април 2016
Гръцката група е в най-критичния момент от историята си, но постигна споразумения с банките кредиторки и с веригата Sklavenitis

Фотограф: fimes.gr

Може ли да се спаси верига супермаркети, която е натрупала особено големи загуби, има големи и просрочени задължения към доставчици, закъснява да се издължи към служителите си, доверието в която е наранено непоправимо, рафтове остават празни и клиентите месеци наред не откриват там базисни стоки от първа необходимост.

За тези и много други неща се питат хората, запознати с личностите и делата на компанията Marinopoulos ("Маринопулос") - една предприемаческа фамилия, която десетилетия наред господстваше на пазара с множество дейности. Днес за нея по-скоро се говори като за жертва на банкови заеми и на кризата. В последно време обаче компанията се опитва да убеди пазара, че може да се завърне на него. В усилията си не е сама, а има съюзник в лицето на банките, според които "магазинът е твърде голям, за да бъде оставен да се срути", пише FinancialPress.gr.

В този контекст идва и въпросът доколко Marinopoulos ще се споразумее с банките кредиторки, които да осигурят финансиране, за да започне незабавното възстановяване на сумите към доставчиците и служителите, пише изданието на 26 март. И коментира: "Положително моментът не е идеалният, за да може една компания, която много пъти в последно време е достигала ръба на банкрута, да премине през подводните рифове на липсата на ликвидност и контрол на капитала, когато всичко сочи, че пътят ще труден и осеян с препятствия."

Marinopoulos - с над 1 млрд. евро задължения

През есента на 2015 г. Carrefour Marinopoulos успява да задържи позицията си на най-голямата верига супермаркети в Гърция с 1022 локации, но картината видимо е негативна. Много големи доставчици са престанали да работят с компанията, рафтовете са празни, липсват основни продукти. Засилват се слуховете за затваряне на 20 магазина, пише FinancialPress.gr. Опасността от фалит е осезаема и страхът е голям, че ако той се случи, ще причини цунами на пазара, пише изданието в края на март. Различни източници оценяват задълженията на веригата към доставчиците на между 1.2 млрд. и 2 млрд. евро.

Marinopoulos търсят решения като продажбата на големия си фармацевтичен завод "Φамар". От него обаче 70% са ипотекирани срещу заеми на групата. Освен това печалбата (EBITDA) на "Φамар" не надвишава 40 млн. евро и оценката на предприятието е за не повече от 259 млн. евро, пише изданието. Според него свръхзадлъжнялата към банките група е притисната за решение. Такова би било да се продаде на Lidl или на Dеlhaise. Marinopoulos обаче предпочита да не търси сътрудничеството с чужденци и обявява на банките решението си да сътрудничи с гръцката група "Склавенитис" (Sklavenitis).

Търговската верига Sklavenitis е трета по пазарен дял на гръцкия пазар след Carrefour Marinopoulos и белгийската Alpha-Beta Vassilopoulos. Компанията е основана през 1954 г. от Йоанис Склавенитис, Спирос Склавенитис и Милтиадис Пападополус и първоначално се занимава с търговия на едро. Първият супермаркет е открит през 1969 г. в Перистери, предградие на Атина. Към 2014 г. веригата има 110 магазина, концентрирани най-вече в Атина. Твърди се, че през последната година Sklavenitis активно, но безрезултатно се е опитвала да се свърже с Veropoulos, гръцката група за търговия на дребно, която притежава франчайза на Spar за Гърция.

Сделката със Sklavenitis

В края на февруари стана известно, че Sklavenitis и Marinopoulos планират да създадат джойнт венчър за управление на магазини Carrefour в Гърция. Двете компании ще имат равен дял и брой на членове в борда на директорите в съвместното предприятие. Sklavenitis ще избира главния изпълнителен директор, докато Marinopoulos Group ще определя председателя на борда на директорите. По този начин ще се даде знак за присъствието и на двете големи фамилии на пазара на дребно, пише "Катимерини".

Към новото дружество ще преминат 33-те хипермаркета на "Маринопулос" с обща площ 160 000 кв.м, които са разположени в големите градски центрове. През 2015 г. те са генерирали оборот от около 325 млн. евро, или около една трета от приходите на Carrefour Marinopoulos. Според информацията на "Катимерини" двете страни са подписали крайното споразумение на 21 март 2016 г., но то ще стане факт, след като Комисията за защита на конкуренцията го одобри. Очаква се новото дружество да започне дейност в началото на юни тази година. Обединението ще работи за разширяване на мрежата от магазини.
Първо изтекоха информации, че в общата компания ще бъдат вложени 600 млн. евро от страна на Склавенитис. В средата на февруари www.bankwars.gr публикува информация, че сделката ще бъде финансирана с около 500 млн. евро от Прем Ваца, собственик на групата за недвижими имоти Fairfax, но те не бяха потвърдени от други източници по-късно.

"Големият въпрос е каква позиция ще заеме Carrefour при това развитие", пише insider.gr. Повод са информациите, че 33-те магазина ще носят марката на Marinopoulos и името на Sklavenitis, но не и на "Карфур". Преди четири години бе постигнато споразумение Carrefour Μαρινόπουλος да става изключителен правоприемник на Carrefour в Гърция, Кипър, България, Албания и в другите страни на Балканите. И до момента обаче не са известни договорните условия в случай на евентуален развод между Marinopoulos и французите. И до момента обаче продуктите на френската верига са налични във всички магазини, които гръцкото дружество управлява.

Гръцки медии писаха, че Marinopoulos обсъжда споразумение с четири банки за 200 млн. евро - нов заем и за преобразуване на наличните задължения. През април се очакваше да се получат първите средства по тази линия и те да отидат за разплащане на задълженията. Твърдеше се, че вторият транш ще бъде преведен до края на май - в навечерието на стартирането на новата компания със Sklavenitis. Същевременно се планираше да се преобразува и съществуващият банков заем на Marinopoulos на основа на тригодишен план за развитие.
После в гръцки медии се появиха информации, че още преди няколко месеца "Маринопулос" е подпомогната със заем от 75 млн. евро, а наскоро и с нов заем от 100 млн. евро, като е преобразуван предишният заем от 160 млн. евро. Обявен бе и планът за преустройството на Marinopoulos, който не предвижда ново финансиране от банки.

Планът за преустройство

Първа и основна грижа в плана за цялостно преустройство на "Маринопулос" е групата да започне да се разплаща с доставчиците в първата половина на април, за да напълни магазините си и да върне потребителите в тях. Проведени са срещи с десетки доставчици, на които е представена новата стратегия на компанията, и ще бъдат провеждани нови.
Според неофициални информации групата ще развива четири основни типа магазини за мрежата, която остава под изключителния й контрол: около 30 големи магазина с акцент върху нехранителни продукти (например облекло, домашно обзавеждане и др.); около 100 средни магазина, които ще са гръбнакът на дейността на "Маринопулос"; Около 100 малки квартални магазина под марката Carrefour Express. Ще бъдат отворени и магазини за деликатеси с акцент върху пресните продукти. Това ще е нов тип магазин, който компанията ще развие чрез преустройството на малък брой съществуващи магазини на фирмата.
В средата на април се предвижда да започнат работа първите четири магазина - по един от всеки нов тип.
В момента тя включва 353 магазина на дружеството и 129 на франчайзинг (без 33-те хипермаркета, които преминават в новото дружество със "Склавенитис").
Предвижда се групата Marinopoulos да бъде внимателна и сдържана за присъствието си извън Гърция. На Балканите компанията изглежда склонна да запази активно присъствие само в България, след като се оттегли от Албания и от Македония. В Кипър, където "Маринопулос" показва добри резултати, дейността ще продължи нормално, без да се изключва откриването на нови магазини.

Какво включва планът за преустройство на Marinopoulos
4 април, в. "Навтемборики"

- Цикълът на свиване на веригата е приключен. Затворени са 70 магазина.
- Прекратени са определени сътрудничества в областта на франчайзинга.
- Компанията се оттегля от търговията на едро.
- Мрежата е сведена до 353 корпоративни точки на продажба и 129 франчайз (без 33-те хипермаркета) .
- Ръководството на компанията в голяма степен е приключило с преустройство, промените във финансовата и търговската политика.
- Започва нормализиране на снабдяването на магазините на компанията.
- В рамките на април трябва да отворят първите четири магазина по новия модел.
- Цялостното ребрандиране на мрежата трябва да приключи до септември и да не включва марката Carrefour. Фирмата обсъжда с французите бъдещето и най-вече ползването на техните private label.
- Цел на "Маринопулос" е да се завърне към положителни темпове на развитие и печалба. Положителни резултати на месечна база се очакват в края на 2016 г. с цел 2017 г. да приключи с положителен резултат.
- 2015 г. е приключена с продажби за 1.1 млрд. евро, без да се отчитат франчайзингът, търговията на едро и хипермаркетите. Мрежата за франчайз е осъществила продажби за 150 млн. евро през 2015 г.
- Компанията е подпомогната със заем от 75 млн. евро преди няколко месеца, а наскоро с нов заем от 100 млн. евро. Преобразуван е стар заем в размер от 160 млн. евро. Не се предвижда ново финансиране от банките.
- Дъщерната компания в Кипър продължава без прекъсване дейността си. Предвижда се отваряне на нови магазини.
- Компанията препланира стратегията си за България.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
"Севан": Потреблението на зърно по света ще скочи с 5-10% заради коронавируса От компанията износител очакват заради презапасяване и изчерпване на резервите търсенето да се повиши
eBay отложи с месец таксите за търговци заради пандемията Онлайн платформата няма да снижава рейнинги на търговци в затруднение заради COVID-19