С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

"Черен петък" и в България

Автор: Регал 27 ноември 2015
Намаленията, които се представят в страната, са реални. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов

Фотограф: Надежда Чипева

Също, както и в САЩ "черният петък" в България започна дни по-рано, като първи на стартовата линия бяха глобалните играчи на пазара на дребно. Интернет търговецът на модни облекла и аксесоари Fashion Days например стартира в петък, на 20 ноември, своята кампания и я продължи три дни, като отстъпките стигнаха до 90%. От компанията казаха, че са регистрирали много добри продажби, по-високи с 40%. Датската верига JYSK, която предлага стоки за дома, обяви до 70% по-ниски цени, като намаленията започнаха на 26 ноември и ще продължат до неделя. През целия уикенд продължават разпродажбите и в магазините на Sport Depot, като намалението е до 40%.

Като най-активни в организирането на кампании, посветени на Black Friday, се очертават моловете и интернет магазините.

"Черен петък" обявиха Paradise Center (с удължено работно време до 00:00), "Сердика център София", Sofia Ring mall (с удължено работно време до 23:00 часа) и The Mall. И четирите търговски центъра са публикували на сайтовете си списък на марките, които участват в кампанията, а отстъпките са до 70% във всеки от тях.

Специално за Black Friday онлайн търговецът eMag.bg е подготвил 7500 телевизора, 12 000 мобилни телефона, 1300 хладилника, 3000 лаптопа, 50 000 играчки и детски артикули, 33 000 книги и други продукти. В кампанията тази година участват и повече от 150 търговци, които предлагат своите продукти през "Marketplace" програмата на eMAG. В деня на големите отстъпки чрез платформата се предлагат и над 80 автомобили и скутери от 10 марки – Toyota, Opel, Chevrolet, Great Wall, Peugeot, Piaggio, Fiat, Vespa, Alfa Romeo и Ssang Yong. За някои модели има отстъпка в цената до над 6000 лв.

"Хиляди промоции за теб и за твоето бебе, само този петък с начало 00.00 ч." обяви и сайтът Baby.bg. Над 50 марки и 2000 продукта ще се продават на до 60% по-ниски цени. До 80% е дискаунтът за лаптопи, аксесоари, таблети и смартфони на Ardes.bg. "Резервирай маса за днес, петък, с до 35% отстъпка" предлага ресторантската резервационна система ReZZo.bg.

Електронният магазин за лаптопи и монитори Kozelat.com съобщи, че засиленият трафик е претоварил сайта и за 30 мин. той е бил недостъпен. Причината за резкия пик на посещаемост е предварителното обявяване на стоките и цените, предвидени за намаления по време на Black Friday. За 60 мин. над 100 000 индивидуални потребители са посетили електронния магазин за компютърен хардуер, казват потърпевшите.

Дори веригата за дрехи втора употреба "Мания" обяви свой Black Friday за периода от 23 до 29 ноември, като размерът на отстъпките съответства на цифрата на датата. Вероятно има и други традиционни магазини, които използват тази възможност да повишат оборотите си. При търсене по ключова дума обаче в Google излизат съвсем малко резултати, които насочват към ритейлъри, решили да организират подобна кампания.

Колко голям е интересът на българските потребители към този ден на намаления? В магазин на JYSK например в ранните часове на днешния "черен петък" имаше двама-трима посетители. Дали пролмемът не е в това, че докато в САЩ на самия Black Friday намаленията достигат 90%, в България неясното "до" пред обявения процент понякога маскира не толкова изгодни за потребителя ценови параметри.

"През изминалата седмица нашите екипи проверяваха обекти, в които беше анонсирано в аванс провеждането на т. нар. "черен петък". Намаленията, които се представят, са реални". Това каза пред телевизия "Европа" председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов. Той предупреди потребителите да бъдат особено внимателни при анонси за много висок процент намаление, тъй като може да се окаже, че той не е действителен. Едно от най-съществените нарушения, които комисията е констатирала при подобни кампании, е че търговецът не е продавал стоката на старата цена най-малко 30 дни преди да обяви намалението, а умишлено я е вдигнал за кратко време, за да може после да посочи по-голям процент отстъпка.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Кауфланд" инвестира 40 млн. лв. в нов магазин в "Младост 4" До края на годината веригата ще отвори още един обект в София - в кв. "Горубляне"