Регистрация

Кравето сирене е най-добре продаваният продукт в магазините на malincho.com в САЩ

Автор: Капитал Daily 05 август 2015
Отворихме с "Тандем" производство за колбаси в Чикаго, защото в САЩ не могат да се внасят месни продукти, казва в интервю за "Капитал Daily" собственикът на Malincho Inc. Калин Пенчев

Фотограф: malincho.com

Отворихме с "Тандем" производство за колбаси в Чикаго, защото в САЩ не могат да се внасят месни продукти, казва в интервю за "Капитал Daily" собственикът на Malincho Inc. Калин Пенчев

Фотограф: Юлия Лазарова

Българите в САЩ търсят най-вече сирене и лютеница, казва в интервю за "Капитал Daily" Калин Пенчев, създател и собственик на malincho.com, който от 2001 г. се занимава с доставки на български продукти за българските емигранти в страната. "Продаваме, така да се каже, "носталгия", не само конкретните продукти", отбелязва той.

Фирмата Malincho Inc. разполага и с три магазина в Чикаго, Атланта и Атлантик сити и през есента ще отвори още един магазин във Финикс, Аризона.

"Онлайн поръчките бяха базата, от която тръгнахме, но принципно, ако има магазин, хората предпочитат да влязат в него, където могат да видят стоките. Онлайн търговията е по-скоро за тези, които живеят по-надалеч", смята Пенчев. Има и хора, от същия град, които също купуват онлайн, за да спестят време. По-младите предпочитат повече онлайн поръчките, но има и традиционалисти, които искат да отидат на място, да пият кафе, да си поговорят, те търсят и друго, не само самите продукти, обяснява той.

Фирмата продава около 2000 български продукта. "Имаме нов план за киселото мляко", казва предприемъчт, като обяснява, че в САЩ в момента има един производител на кисело мляко по българска рецепта, но той го прави на ишлеме. Намерението на търговеца е да започне внос на кисело мляко със самолет от България. Сега проучва на пазара кое е най-хубавото кисело мляко, най-близко до истинско. Ако млякото е качествено, срокът му годност няма да е повече от две-три седмици, смята търговецът. Затова ще трябва да се пренася със самолет. Това ще го оскъпи, но фирмата ще опита на го предложи на клиентите си през есента. "До този момент никой не е внасял кисело мляко, защото принципно няма смисъл. Например на една кофичка мляко от 400 г, която тук се продава за 1 лв. в магазина, само транспортът й ще струва долар и половина със самолет, и като сложим някаква надценка, в САЩ ще се продава на 2.50–3 долара", пресмята Пенчев. Той разчита на това, че в САЩ има хора, които не са се връщали в България 10 години и от носталгия ще дадат 3 долара за една кофичка кисело мляко.

Не всички продукти, които продава malincho.com, са вносни, има и някои, които се произвеждат в САЩ по българска рецепта. Фирмата в партньорство с "Тандем" е започнала производство на колбаси в Чикаго преди две години, защото в САЩ не могат да се внасят такива продукти. Произвежда 42 артикула, включително луканка, суджук, кренвирши. Производството не е голямо, но задоволява нуждите. Управителят на фирмата е българин, а работниците са мексиканци. Партньорите са общо трима, включително един от основателите на "Тандем" в България Тодор Вътев (брат на собственика Кирил Вътев) и Милен Минев, който управлява технологичните процеси в завода. Бизнесът е старитрал с покупката на разработено от украинец производство.Продуктите се продават под марката "Тандем".

Най-трудна е реализацията на продуктите на пазара, посочва Пенчев. "Като си купиш продукт и той тръгне за Америка, връщане назад няма. Особено ако е храна, тя има и срок на годност. Всичко друго - намирането на транспорт, минаването на митница, налепянето на етикети, за да са легални продуктите – или го правиш или не го правиш. На практика стоката на много производители стига до Америка, без те да знаят и после разбират. Например, ако вие произвеждате солети и аз купувам един палет от тях от някой дистрибутор, няма да се занимавам с това да ви търся, защото знам, че няма да ви е интересно. На мен ми трябва цената от дистрибутора да ме устройва, след това аз си подготвям всички данни за етикетите, които трябва да се лепят. Единственото нещо, което се случва, е, че ние сме задължени да регистрираме всички производители, чиято стока влиза в Америка, и после се получава един бумеранг. През следващата година при тях в България отиват проверяващи от САЩ, от FDA, тяхната служба като нашето ХЕИ (в случая Агенцията по храните - бел. ред.), и започват сериозни проверки. Ако производителят каже, че не ги иска, после те няма да пуснат продуктите му на американския пазар. Това малко е неприятно за производителите, защото някои от тях се оплакват, че са изнесли стока, без да знаят", обяснява собственикът на Malincho Inc. По думите му логиката е в това, че щом тези продукти се внасят в САЩ, контролните органи там искат да видят как се произвеждат. "Износът от България към САЩ е лесен. Има само едно трудно нещо – пазарът", заключава предприемачът.

Пенчев не очаква нещо специално да се случи с пазара, ако паднат митата с подписването на споразумението за свободна търговия между ЕС и САЩ. Ако някой иска да ходи на американския пазар и го спират митата или разходите за транспорт, това са оправдания, смята той. Разликата е, че ако паднат митата фирмата ще затвори фабирката за колбаси и ще ги купува от България. Съмнението на предприемача по повод евентуалното споразумение е свързано с месото, защото то е много сериозна инвестиция. "На нас ни се случва да изхвърляме супи "Маги", които имат 0.001%, да речем, пилешко", казва той. Причината е, че не може да докаже къде е произведено месото, защото стоката е купена от дистрибутор. "Тях не ги интересува, че производителят е Nestlé, Craft, няма никакво значение. Щом има месо, то се изхвърля. Толкова са стриктни спрямо месото, че не знам как ще се получи това изведнъж те да си отворят пазара за европейско месо", коментира търговецът.

Други стоки, за които вносът се подчинява на по-скроги и специфични изисквания, са продукти, които влизат в квоти, или от време на време има сезонни квоти за тях, например за фъстъци, бадеми.Захарта също е квотна стока, както и кравето сирене, защото САЩ имат производство на краве сирене и свръхпроизводство на мляко. Овчето сирене обаче е освободено от мита.

Още на capital.bg

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България