Регистрация

Законопроект може да принуди големите ритейлъри в Русия да намалят пазарните си дялове

Автор: Регал 01 юли 2015
И сега една верига не може да купи или наеме търговска площ, ако през изминалата година е контролирала повече от 25% от оборота на местния пазар на храни.

Фотограф: newstes.ru

Две ограничения, които ще засегнат сериозно интересите на търговските вериги предложиха авторите на поправките в закона за търговията, минали на първо четене в руската Дума през май 2015 г., и подновени преди предстоящото гласуване на второ четене. Това става ясно от материалите, представени в парламентарната комисия по икономическа политика, цитирани от в. "Ведомости".

Първото предложение е на сенатор Сергей Лисовский и депутата Надежда Школкина, които настояват да се намали размерът на отстъпките, които ритейлърите получават от доставчиците. (т.нар. ретробонуси) В момента те са 10% от продажбите. Първоначално депутатите предлагаха рабатите да спаднат на 3 на сто, а при новите обсъждания поискаха още по-голямо намаление – 1%.

Втората идея е да се намали прагът за господстващо положение на ритейлърите от сегашните 25% на 15%. Тя е изречена също от Лисовский по време на дискусиите за промените в закона, според двама неназовани участника в тях. Сред официалните предложения на сенатора в действителност идеята липсва, но тя фигурира в списъка с инициативи на патриотична платформа "Единна Русия", съобщи председателят на комисията за борба с корупцията в руската Дума Ирина Яровая.

Да оперираш под прага на възможностите си

В момента една търговска верига не може нито да купи, нито да вземе под аренда търговска площ в границите на общински или градски район, ако през изминалата фискална година е контролирала повече от 25% от оборота на местния пазар на храни. В поправките се предлага този праг да се намали на 15%. Има все пак смекчаващи крайната мярка обстоятелства, които вносителите са предвидили. Ако пазарният дял на търговската верига превиши 15%, но остане в рамките на 25%, тя ще има право да строи нови магазини (но не да наема или купува). Ще получи възможност също да ремонтира стари обекти и да наема площи, които през последните две години не са използвани за търговия с храни.

Забраната ще ограничи на първо място сделките по сливанията и придобиванията, коментира изданието. Законопроектът по думите на Яровая е насочен към защитата на малкия и средния бизнес, като тя изразява увереност в "конструктивното взаимодействие" с правителството.

Предстои Комисията по икономическа политика на руската Дума да проучи получените предложения, съобщава за "Ведомости" нейният председател Анатолий Аксаков. По план законопроектът ще се разглежда през есента. "Искаме да вземем правилното решение, което отчита интересите на търговските вериги, доставчиците и потребителите", отбелязва той.

Министерството на промишлеността и търговията и големите търговски вериги са отказали коментар по темата.

Червен сфетофар за големите търговци

По правило големите търговци на дребно в Русия не разкриват пазарния си дял в отделните региони, отбелязва "Ведомости". Но според изданието делът на много от тях надвишава 15%. Дори настоящият праг от 25% е некоректен, поради дефекти в методиката на Министерството на промишлеността и търговията, смята генералният директор на информационната агенция Info Line Михаил Бурмистров. По думите му методиката се основава на данните на статистическата служба Росстат, която не отчита част от търговските обекти, така че де факто прагът за господстващо положение в момента е 20%. Според Бурмистров намаляването му на 15% ще бъде фатално за ритейлърите и ще стопира развитието на големите търговски вериги. Главното според него е неяснотата по въпроса в името на какво се прави тази промяна. Сделките по сливания и придобивания в Русия са малко, големите вериги използват недостъпните за малките търговци на дребно площи от над 400 кв. м, а градоустройственото законодателство и сега ограничава възможностите за строителството на нови магазини.

Може би това предложение е само елемент от опитите ритейлърите да бъдат убедени да не се противопоставят на по-нататъшно намаляване на ретробонусите, предполага служител на една от най-големите търговски вериги в страната, отбелязва изданието.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България