Регистрация

Войната за олио и българските маслобойни

Автор: Мара Георгиева 30 март 2022

В България бизнесът е за милиарди, основно за износ, а големите играчи са около 15

Shutterstock

Паника, опашки, презапасяване, битка в магазини. Месецът е март 2022 г. и полуделият пазар е на олио. Причината - войната в Украйна и страхът, че отсъствието на ключов играч от пазара ще доведе до дефицити. И наистина за кратко светът получи шокови цени на слънчогледа и олиото. Тази паника стигна и България.
На първа линия бяха магазините, в които познатата отпреди години цена на олиото от 2-3 лева е заменена от етикети с по 4-5, на някои места до 8 лева за бутилка. Но към момента не изглежда да има място за устойчива тревога. Пазарът е добре захранен - зад търговците стоят около 15 големи местни фабрики за слънчогледово масло и още няколко силни вносителя от Румъния, готови бързо да доставят при добър марж и тук.
"Няма начин да има дефицит, не сме в картел, българското олио е евтино спрямо други държави" - това са твърденията на представители на на сектора в ситуацията. Държавата пък излъчва сигнали, че ще удря спекулата, през министри и контролни комисии. Но поне засега гласно не произнася вредната фраза "забрана на износа".

Пълният текст и класацията са на сайта на "Капитал"

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България