Регистрация

Добруджанският търговец

Автор: Деница Ватева 03 септември 2019

"Фарм сенс" на Пламен Борисов вече е четвъртата по приходи компания в сектор земеделие

Reuters

Българското земеделие през последните две десетилетия лесно може да се обобщи: производство на зърно. С него е засята по-голямата част от обработваемата земя, там са милиардните евросубсидии и износът. На корпоративно ниво агросекторът показва същото - почти 100% от най-големите фирми в земеделието са или търговци, или производители на зърнена продукция. И докато отглеждащите зърно и притежаващите земята са все с български корени, при изкупуването и износа има и големи международни компании, макар и не много. Американският дует ADM и Cargill е с най-големи обороти, като през годините между тях се промъква и българската "Севан", която работи в Бургаския регион. На север, основно в региона на Добрич, работи новият четвърти - "Фарм сенс". Фамилната компания на Пламен Борисов вече има продажби за над 283 млн. лв., а за две години оборотът е скочил с цели 75%. Групата има дълга корпоративна история, започнати и приключили партньорства с две чужди компании и към днешна дата включва зърнобази в Североизточна България, клонове в няколко държави и продажби на различни пазари.

Бизнес веднага след промените

Пламен Борисов е познато лице в земеделския сектор. По образование е агроном и след социализма започва собствен бизнес - първо изнася плодове. Започва да търгува със зърно през 1991 г. - чрез дружеството "Дефко", а в продължение на 10 години до 2002 г. работи на българския пазар съвместно с швейцарската Dominion Grain, която на практика е един от първите международни търговци, стъпили в страната.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души