Регистрация

Вкусът се възпитава

Автор: Ани Коджаиванова, Тихомира Дончева 25 септември 2018

Баровете и специализирани магазинчета за крафт бира, се множат и вече излизат и извън София, но проблем пред развитието са по-високата цена и консервативните потребители

Фотограф: Цветелина Белутова

Българската публика се срещна с крафт бирата за пръв път преди 6-7 години благодарение на шепа ентусиасти. Образованието и заниманията им в миналото са най-различни - от реклама през културология и икономика до електроинженерство. Общото между тях е, че са се запознали с крафт бирата в чужбина и вдъхновени от културата и качествата й, започват да внасят брандове, опитвайки да създадат пазар и у нас - с онлайн продажби, дистрибуция, магазин или бар. А най-често с всичко едновременно. Трудностите, разбира се, са големи, а сред тях като стена се издига малкият, неплатежоспособен и най-вече - консервативен, пазар.

В началото бе... нищото

"В началото беше изключително трудно. Kолеги в бранша откровено ни се смееха, че предлагаме някакви странни бири за по 5 лв.", разказва Любомир Чонос. През 2012 г. той и съпругата му Антония отварят първия крафт бирен бар в София - Kanaal. В същата година живеещият в България холандец Карел Рьоел създава първия български крафт бранд "Бял щърк". Tогава крафт бирата е новост дори за собствениците на бара, а за клиентите - нещо непонятно. Както отбелязва Любомир, България не е традиционен пазар за бира, тук се гледа грозде и се правят вино и ракия, а бирената култура е създадена от големите индустриални пивоварни.

Приблизително по същото време се появява и първата платформа за оналйн продажба на крафт бира - "100 бири", чийто собственик Ростислав Баклов в следващите години я развива и с магазин, дистрибуция и бар – Vitamin B. "Тогава просто нямаше нищо. Беше тотално ново и провокира интерес, започна да се раздвижва пазарът", разказва той, но бързо се поправя: "Всъщност то нямаше такъв... започна да се създава пазарът."

Към тях малко по-малко започват да се присъединяват и други, но известно време миниатюрната ниша на крафт бирата остава затворена в София. Докато в последните две-три години смелост да отворят барчета или магазинчета събират и ентусиасти в Пловдив, Бургас, Варна, Стара Загора, Русе.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Интервю | Аксиния Баева: Кражбите в магазините скачат за година с 20-30% Държавата бездейства, а бизнесът трупа загуби, казва зам.-председателят на Българската ритейл асоциация и изпълнителен директор на "Спорт депо", пред "Капитал"