Вкусът се възпитава
Фотограф: Цветелина Белутова
В началото бе... нищото
"В началото беше изключително трудно. Kолеги в бранша откровено ни се смееха, че предлагаме някакви странни бири за по 5 лв.", разказва Любомир Чонос. През 2012 г. той и съпругата му Антония отварят първия крафт бирен бар в София - Kanaal. В същата година живеещият в България холандец Карел Рьоел създава първия български крафт бранд "Бял щърк". Tогава крафт бирата е новост дори за собствениците на бара, а за клиентите - нещо непонятно. Както отбелязва Любомир, България не е традиционен пазар за бира, тук се гледа грозде и се правят вино и ракия, а бирената култура е създадена от големите индустриални пивоварни.
Приблизително по същото време се появява и първата платформа за оналйн продажба на крафт бира - "100 бири", чийто собственик Ростислав Баклов в следващите години я развива и с магазин, дистрибуция и бар – Vitamin B. "Тогава просто нямаше нищо. Беше тотално ново и провокира интерес, започна да се раздвижва пазарът", разказва той, но бързо се поправя: "Всъщност то нямаше такъв... започна да се създава пазарът."
Към тях малко по-малко започват да се присъединяват и други, но известно време миниатюрната ниша на крафт бирата остава затворена в София. Докато в последните две-три години смелост да отворят барчета или магазинчета събират и ентусиасти в Пловдив, Бургас, Варна, Стара Загора, Русе.
Целият текст е тук