Регистрация

Голямото обезмасляване

Автор: Силвия Радославова 13 ноември 2017

Ограниченото производство на мляко и увеличената консумация предизвикаха скок в цените на маслото и страхове за истински недостиг

Фотограф: Анелия Николова

"Всяко ястие е добро, ако в него има достатъчно масло." Думите са на иконата в кулинарията Джулия Чайлд и след десетилетия, в които диетолози заклеймяваха мазнините и за да се продава, всичко трябваше да е нискомаслено или дори обезмаслено, сега отново повечето готвачи са склонни да се съгласят с нея.

Ето защо кризата с покачващите се цени на маслото в Европа буди притеснения не само у потребителите, но и у цели индустрии като сладкарството и производството на хлебни изделия, които са силно зависими от употребата му. Помислете само какъв би бил вкусът на френския кроасан, ако в него няма масло?

Високите цени обаче не са следствие само от недостига на мляко в ЕС. Отношение има и нарастващата световна консумация на млечни мазнини. Маслото вече не е онзи враг в диетата, а алтернативите като маргарина и растителните мазнини според актуалните теории се оказват доста по-вредни за човешкото здраве.

Така свитото предлагане срещна по-голямо търсене и икономическите закони очаквано произведоха скок в цената, надминаващ очакванията на всички производители и анализатори. Вдигането започна още през миналата година, но тази достигна висини.

В някои държави от Европа през август 2017 г. цената на млечните мазнини отбеляза увеличение от повече от 80% спрямо година по-рано. Във Франция то е с 92%, а в Белгия килограм масло вече се продава за 6.5 евро спрямо 2.75 евро година и половина по-рано.

Шоковото поскъпване се усети в целия ЕС, и България не остана встрани от тази тенденция, още повече след като около 80% от консумираното масло в страната идва от внос от Европа. Според данни на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата тук увеличението на годишна база е 43% и пакет масло от 250 г вече се продава между 5 лв. и 6.5 лв. Най-големият ръст е бил от април до септември 2017 г. Само в този период цената се е увеличила с 35%.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България