Регистрация

Пазарът на сладолед - концентрация и повече премиум продукти

Автор: Мара Георгиева 01 ноември 2018

Три компании държат 64% от продажбите в стойност

Shutterstock

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Близо 77.5 млн. лв. са общите продажби на компаниите, които през 2017 г. са декларирали, че произвеждат сладолед. Това, сравнено с година по-рано, е спад от 13.6%. В тази категория влизат общо 21 компании, а данните са на базата на целогодишния им бизнес.

Ако се погледнат данните на маркетинговата агенция Nielsen, картината е малко по-позитивна. Според тях пазарът не намалява, а расте с 16.2% в стойност и е достигнал 91 млн. В обем увеличението е 10.7%. Една вероятна причина за разминаването в данните е, че в първия случай компании сами са декларирали продажбите си за цялата година, а във втория агенцията наблюдава пазара само през четири месеца в годината – от май до август. Данните на Nielsen не включват още продажбите на насипен сладолед, от машини, в сезонни туристически обекти. Статистиката не хваща и продажбите в сивия сектор. По тези две причини представители на бранша твърдят, че пазарът на сладолед в страната се оценява на 100 - 160 млн. лв. годишно.

Импулсни и на клечка

Според данните на агенция Nielsen импулсните сладоледи (на клечка, фунийка, чашка) са най-търсени, като продажбите им нарастват с 15.9% и надхвърлят 60.6 млн. лв.


Целият текст заедно таблиците е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България