Регистрация

Растежът на износа леко се ускорява

Автор: Лилия Игнатова 13 ноември 2017

Увеличението през септември е 8% и се дължи най-вече на по-високите продажби на български стоки в страни от ЕС

Фотограф: Надежда Чипева

Експортът на България продължава да расте, но с по-умерен темп спрямо отчитания през първата половина на годината. Продажбите в чужбина отбелязват повишение от 8% през септември, предимно в резултат на по-силна търговия със страните членки на ЕС, показват предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ). Същевременно експортът към държавите извън ЕС значително се забавя - докато през първото полугодие общият годишен ръст беше 21%, през септември увеличението е едва 1.7%. Това е най-ниското изменение от август миналата година.

Фактор за забавения темп на растеж на експорта към трети страни през септември са най-вече горивата. Докато цената на петрола на световните пазари продължава да е над миналогодишното си ниво, изнесените количества намаляват, а с тях и приносът им към растежа. Положителен ефект имат стоките от чугун, желязо и стомана, но това вероятно не е от силни продажби, а от обратен експорт на складирани от години количества тръби за газопровода "Южен поток". Ако ги изключим обаче от сметката, данните биха показали, че износът към трети страни намалява на годишна база. Подробната разбивка за износа към ЕС ще бъде публикувана след месец. Към август тя показва, че двигател на увеличението са предимно продажбите на житни растения (предимно пшеница), електрически машини и апарати, стоки от мед.

Целият текст е тук

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души