Регистрация

Търговията с биохрани излезе извън специализираните магазини

Автор: Капитал 30 май 2016

Много от собствениците им се насочват и към производство

Да изпиете чаша студен биочай на тиха уличка в големия град е приятно и полезно. Ако обаче се върнете на същото място след година и кокетното биомагазинче с масичка отпред вече го няма или се е превърнало в нещо средно между био плод и зеленчук, магазин за дрехи от Индия и сладкарница, не се учудвайте. Макар да няма официални данни за сектора на биотърговията на дребно, е видно, че той се развива динамично.

Шансът малките да се задържат в него, без да фалират или да прибегнат към смяна на модела и предлагане и на конвенционални стоки, обаче намалява. По информация на самите търговци броят на специализираните магазини, в които се предлагат единствено сертифицирани биопродукти в България, е не повече от 100. Увеличават се обаче обектите, в които тези продукти присъстват на щанда наред с конвенционалните.

Трудното оцеляване на малките магазини не идва нито от по-ниското търсене на екологично чисти стоки, нито от лошия им бизнес модел, а е следствие от няколко тенденции - броят на биологичните оператори (производители, преработватели и търговци) в страната се е увеличил 15 пъти за 10 години, а ръстът в производството през 2015 г. спрямо година по-рано е над 50%. Търсенето, което също расте, уви, не напредва с подобен темп, а конкуренцията от страната на натуралните, фермерски или просто качествени продукти от производител се засилва.

Това променя пазара. Първата голяма разлика е, че био- и натуралните стоки излизат от профилираните магазини и разширяват присъствието си в конвенционалните търговски канали, сред които и големите бързооборотни вериги. Там обаче се търсят обеми и достъпни цени.

Това засега не изглежда да притеснява нито вносителите, нито по-големите български производители, защото екобумът доведе до окрупняване на играчите, създаване на индустриални по мащаб биопроизводства в Европа, а оттам и до намаление на стойността на суровините и крайните продукти, които обичайно са с около 30% по-скъпи от техните конвенционални еквиваленти.

Другата новост е, че потребителите вече не търсят етикета био, а качествената храна. Затова продажбите на фермерски продукти растат бурно и донякъде завземат дела на биото. Както през магазини и пазари, така и през директни доставки. Третата трайна тенденция е, че търговци стават и производители. А увеличената местна и чужда конкуренция също сваля цените.

За промените в биосегмента на българския пазар пред Капитал разказаха трима от успешните предприемачи в сектора. Вижте разказите на Любомир Ноков ("Биомаг"), Калин Класанов (My Organic Market) и Росен Габровски ("Зоя БГ")

* оригинално заглавие "Природа зад щанда"

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души