С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Юлиан Захариев: Крауд сорсингът ангажира потребителя към компанията и бранда

Автор: Жана Чанкова 14 януари 2014

Идеите на широката публика се използват най-често за реклами и нови продукти, казва управляващият партньор "Корпорации и институции" в embrioo.com

 
Автор: Георги Кожухаров

  Иновативна концепция, чрез която дадена компания събира безплатно идеи от външна група хора. Така накратко дефинира

Метода крауд сорсинг

(от англ. crowd sourcing) Юлиан Захариев, управляващ партньор "Корпорации и институции" в embrioo.com, в презентацията си "Crowd Sourcing в бързообротните стоки и търговията на дребно" на конференцията Retail in Detail. По своята същност крауд сорсингът представлява вид outsourcing, само че не към външна специализирана фирма, а към широката, не непременно специализирана аудитория. В повечето случаи участниците изпълняват поставената им в рамките на крауд сорсинг проекта задача без насрещно възнаграждение, понякога срещу минимално заплащане или предметни стимули. Основни предимства на тази концепция са по-евтината и по-бързата реализация на проектите, обясни още Захариев. През последните години методът крауд сорсинг стана доста популярен в бързооборотния бизнес. Той идва в отговор на глобалната тенденция към все по-голяма активност на потребителите. Те искат сами да определят вкусовете и предпочитанията си, като участват в създаването на продуктите и услугите, които купуват. Освен за генериране на идеи крауд сорсингът е и силен инструмент за повишаване на ангажираността на потребителите към конкретната компания, бранд, продукт или кауза, твърди Захариев.

Няколко са основните

Сфери на приложение

На първо място е създаването на рекламни клипове. Близо 80% от рекламите на последните финали на първенството по американски футбол Super Bowl са създадени на принципа на крауд сорсинг от членове на платформата за видеосъдържание Vimeo, казва Захариев. Друга основна сфера е създаването на нови продукти. Неотдавна например козметичният концерн l’Oreal пусна новата си козметична линия em michelle phan, създадена на базата на идеи от широката публика, твърди експертът.

Популярен начин за приложение на крауд сорсинг са конкурсите за идеи. Примерите от FMCG бизнеса са много. През 2012 г. например най-големият търговец на дребно в света

Walmart обяви конкурс за доставчици

с малко по-особени правила. Търговецът прикани производители от цял свят да представят свои продукти на сайта му, а клиентите - да гласуват за стоките, които биха искали да видят на регалите. В резултат Walmart получи общо над 1 млн. потребителски гласа за над 4 хил. видеоклипа с презентации на продукти от кандидат-доставчици. От тях три получиха място в онлайн магазина на Walmart. Продуктът, събрал най-много потребителски гласове, беше листнат за продажба в подбрани обекти на веригата, разказва Захариев. За търговеца ползите са очевидни. Той пуска в продажба продукт с гарантирано търсене. Освен това ползва облагите от безплатната рекламна кампания онлайн и в социалните медии.

Друг класически пример за успешна крауд сорсинг кампания в бързооборотния сектор е проектът за дезодорант на Nivea. Над 700 потребители изпратиха идеите си, а много доброволци тестваха различни типове петна и решения за тях. В резултат се роди Invisible for Black and White, разказва още Захариев.

Към ресурс от широката публика е ориентиран и проектът Kraft Idea Cafe на хранителния концерн. Той представлява онлайн платформа с експертни модератори, в която на няколко нива се отсяват най-иновативните идеи на потребителите. Също с помощта на конкурс за крауд сорсинг Henkel създаде дизайна на опаковката на едно от лепилата си. За шест седмици компанията получи предложения за 400 различни дизайна от участници от 20 страни. И трите спечелили конкурса визии след това са внедрени на различен етап от живота на продукта.

Удобен начин за генериране на нови идеи са

Независимите платформи

за крауд сорсинг и отворена иновация. Една от най-големите независими платформи е например eYeka. Тя се фокусира предимно върху реклама и разработване на брандове. Участниците са основно визуални и арт специалисти. Друга независима платформа е ideaconnection. Нейният фокус е върху предложения за нови технологии и продукти. Тя включва и конкурси за идеи в бързооборотния сектор, а сред клиентите й са някои от най-големите корпорации в сектора. Друга голяма независима платформа е Embrioo. Освен конкурси за идеи тя включва и готови за употреба концепции, както и модули за вътрешнофирмена иновация, човешки ресурси и други.

Напоследък много от големите компании развиха и

Вътрешнофирмени системи

за крауд сорсинг. Такава е например P&G connect + develop, собственост на глобалния концерн. Предназначението на тази платформа е да събира и поощрява предложения на потребители, най-вече при разработването на нови продукти. С по-тясна насоченост е Co-Creation Channel в рамките на същата платформа. В него на базата на конкурси се генерират основно идеи за представянето на продуктите в магазините. 

 

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Войната на капките за нос Продуктите срещу хрема са един от малкото сегменти, които бележат двуцифрен ръст в продажбите
Ускореният пулс на Ozone.bg Компанията за онлайн търговия Ozone.bg закупи последната останала верига физически магазини за видеоигри Pulsar