Регистрация

Представители на хранителния бранш се обявиха против данък "вредни храни"

Автор: Регал 18 септември 2015 , 2 коментара
От Съюза по хранителна промишленост са против решаването на един проблем да става чрез създаването на друг, се казва в отворено писмо на организацията

Хранително-вкусовата индустрия не подкрепя въвеждането на данък "вредни храни". Това съобщиха от Съюза по хранителна промишленост (СХП), в който членуват представители на бранша - 450 индивидуални и 58 колективни члена. Към момента под никаква форма не са се състояли консултации между Министерство на здравеопазването и наши представители за евентуалното въвеждане на този данък, допълват от организацията

"Евентуалното въвеждане на данъка би могло да доведе до загуба на хиляди работни места и е в ущърб на интересите на потребителите и българската икономика", смятат представителите на бранша. Те цитират независимо проучване и оценка на въздействието, направено от външен консултант, според което от въвеждането на такъв данък върху хранителните продукти (независимо от размера му) бюджетът ще загуби 60 млн. лв. приходи от ДДС.

Въвеждането на налога ще доведе до увеличаване на цените на българските стоки, а оттам и до драстично намаляване на конкурентоспособността на хранително-вкусовата промишленост, поради силно увеличение на вноса на стоки от този вид – на първо място от Румъния, но и от други страни в ЕС, предупреждават от СХП.

От организацията изтъкват като аргумент направения от изследователите преглед на чуждестранния опит, който показва, че подобна мярка не е довела до очакваните резултати в много анализирани европейски страни, както и в Мексико и САЩ.

Хората с най-ниски доходи нямат възможност да потребяват значими количества от предвидените за облагане храни и напитки, т.е. затлъстяването в групата с ниски доходи няма как да е свързано с прекомерна употреба на таргетираните от закона продукти, се казва още в писмото. Очакваното като възможно последствие увеличаване на цените ще стимулира потреблението на заместители на тези продукти, които са по-нездравословни.

"Ние твърдо подкрепяме идеята българите да водят здравословен начин на живот, да се хранят балансирано и да спортуват. Подкрепяме идеята децата и родителите да знаят повече за нуждата от активен начин на живот и да бъдат поощрявани да го практикуват ежедневно. Индустрията обаче е против решаването на един проблем да става чрез създаването на друг. Напълно готови сме да си сътрудничим с всички институции и неправителствени организации, които поощряват здравословния начин на живот чрез информационни кампании за здравословен начин на живот и създаване на условия за спорт и физическа активност", заявяват представителите на организацията в отвореното си писмо.

Те изразяват надежда, че министър Петър Москов ще чуе гласа на бизнеса.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България