Регистрация

Красимир Копчев: Изнасяме около 90% от продукцията си

Автор: Капитал Daily 15 април 2013 , 1 коментар

По-успешна ли беше 2012 г. за "Идеал Стандарт-Видима" от предишната година?
- Мога да кажа, че сме доволни. Беше трудна, но много успешна година. Продажбите ни достигнаха 377 млн. лв., ръст от над 12% спрямо предишната година, когато продажбите ни бяха 335 млн. лв. Чисто като нови продукти имаме около 10% обновяване през годината. През 2012 г. инвестирахме почти 5 млн. лв. по две направления - над 2.1 млн. лв. в производство и над 2.6 млн. лв. в развойна дейност.

Как е българският пазар в момента?
- Слаб e. И то не само заради кризата. Не е тайна, че у нас имаше силно прегряване на строителния бизнес до 2008 г. - бяха построени много апартаменти, хотели и ресторанти без реализация. И сега това пренасищане трябва да се преживее. Но пък компанията ни участва в реновирането на редица общински сгради. А и българският ни бизнес е относително малка част от общите ни приходи - над 90% от производството е за износ.  

Имате ли проекти в молове?
- Не сме основен играч в този сегмент. Да, молът е огромна сграда, но с малко тоалетни и санитарни възли в сравнение с други сгради, като болници примерно. В болниците има 200 санитарни възли, докато в мола са примерно петдесет.   
   
Навлязохте ли на някакви нови пазари?
- Основно оперираме в Европа. Най-вече Германия, Франция и Великобритания, които продължават да са стабилни. Не може да се каже същото за един друг наш голям традиционен пазар - Италия, където има голям спад на строителния бизнес. Продаваме и в Русия, където имаме сериозен дял, макар в известна степен пазарът там да е непредвидим.

Все пак Русия остава основна наша цел. Много малък износ имаме за Америка и Далечния изток. За сметка на това през 2012 г. компанията се развиваше много добре в Близкия изток и очакваме тази тенденция да продължи и през тази година. Всеки ден 23 - 25 камиона излизат от заводите ни в посока към Европа, Близкия изток и други държави. Ние сме тъй нареченият contract manufacturer - заводите ни продават произведеното на централата ни в Брюксел. 

Какви са прогнозите ви за тази година?

- Очакванията ни са растеж от около 5%. Януари и февруари бяха обнадеждаващи, макар че, както знаете, в нашия бизнес има сезонност, тъй като през зимата не се строи активно. Очакваме много добър месец май. Ясно е, че всеки иска да лети - и аз си спомням години като 2007 и 2008 г., когато растежът ни беше 15-20%, но трябва да сме реалисти.   

Очаквате ли основният акционер Bain Capital скоро да се изтегли от компанията майка Ideal Standard International, тъй като подобни фондове за дялови инвестиции обикновено излизат след определен период? 

- Те на два пъти удължиха срока за излизането си. Напоследък не са давали нови сигнали и не мога да ви кажа.

Има ли някакви други промени в мениджмънта след пенсионирането на Васил Кънев?
- Вече сме повече хора в борда на директорите, тъй като трябва да обхванем всичките дейности и активи в България - двете големи производствени предприятия и увеличаващата се дистрибуция.  

Само възрастта ли беше причина за напускането на господин Кънев?
- Не търсете някакви сензации. Общоприета практика в компанията ни е мениджърите, достигнали възраст от 65 години, да се пенсионират. Което се случи и с господин Кънев. А и той самият пожела да се занимава с частен бизнес. И сега продължава да е постоянно в движение. Както казват: бързите влакове трудно се спират.  

През 2011 г. компанията майка Ideаl Standard International преструктурира дълга си. Среща ли групата някакви трудности с обслужването му? 

- Както всяко модерно дружество, и нашата компания майка има дълг, който естествено обслужва. Но мога да кажа, че българският бизнес е основна част от бизнеса на цялата група - над 55% от производствената ѝ дейност е в страната.

Последните 10 - 15 години България е много добро място за продукция в нашия сектор заради комбинацията от ниски разходи и добри специалисти и мотивиран екип. Работим много добре и с друга компания от индустрията в нашия регион - производителя на тоалетни седалки Hamberger, които направиха три разширения на производствените си мощности.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България