С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация
  • Начало
  • Новини
  • България
  • Фирми, свързани с "Винпром Пещера", и нови дружества са купувачи на земи с компенсаторки*

Фирми, свързани с "Винпром Пещера", и нови дружества са купувачи на земи с компенсаторки*

Автор: Капитал Daily 11 октомври 2012 , 2 коментара

Шест фирми - три от които с косвени връзки помежду си и три новорегистрирани, са големите купувачи на земеделски земи от държавния поземлен фонд срещу поименни компенсаторни бонове (ПКБ). Това показват резултати от 1/3 от търговете, публикувани до вчера. До сряда вечерта станаха известни класиранията в осем области, като в следващите дни се очакват и тези от останалите.

Шесторка от купувачи

Ето и имената на шестте компании, пожелали най-много земя: "Агроленд консулт", "Биопродукти България", "Лукс ауто", "Слънчева Добруджа", "Златно рало" и "Нов фермер".

Данните от търговския регистър и системата ДАКСИ показват, че три от тези фирми имат косвени връзки помежду си. Така например компанията "Агроленд консулт" е собственост на адвокатска кантора "Базлянков, Станоев и Ташев", която работи с "Винпром Пещера". Кандидатът за земя е регистриран на адреса на кантората в Пловдив на ул. "Алцеко" 16, ет. 2. Според Търговския регистър на същия адрес са "Глобъл маркет" и "Сириус инвест", които притежават по 32% от "Винпром Пещера" според последните данни от общо събрание на акционерите от края на юли тази година. Освен това "Агроленд" е финансирано за 8.2 млн. лв., т.е. изцяло, от друго дружество на групата - "Галакси пропърти", което инвестира в имоти.

Компанията "Лукс ауто" пък от своя страна е еднолична собственост на Спас Кръстанов Вълчанов, който е и неин управител. Вълчанов е в управлението и на "Глобъл маркет". До юли 2008 г. собственик на "Лукс ауто" е бил Иван Георгиев Маджаров, който също е бил в ръководството и на "Глобъл маркет" според фирмения регистър ДАКСИ.

Фирмата "Биопродукти България" е еднолична собственост на Илиян Стефанов Ипократов, като компанията е отново със седалище в Пловдив. Тя е учредена в края на 2008 г. и през миналата година има активи за 12 млн. лв. Година по-рано те са били за едва 1.6 млн. лв. През 2011 г. дружеството не е имало никакви приходи, за 2010 г. те са 2.2 млн. лв. Документите на фирмата в Търговския регистър са вписвани от Екатерина Николова от адвокатската кантора "Базлянков, Станоев и Ташев", обслужваща и другите компании.

Освен това "Биопродукти България" държи 6510 акции в "София БТ" според протокола от общото събрание от 25 юни. Мажоритарен собственик на софийската цигарена фабрика е "Булгартабак холдинг", който беше купен официално от офшорка на руската банка VTB, но в неофициалното партньорство на банкера Цветан Василев и собствениците на "Винпром Пещера". Значително по-голям е делът на "Лукс ауто" - 30 596 акции.

В края на лятото - още преди да бъдат обявени търговете, се твърдеше, че фирми, близки до собствениците на "Винпром Пещера", усилено са купували поименни бонове - твърдение, което бе отречено от компанията. По информация на "Капитал" от три независими източника ставаше въпрос за книжа с номинал за 37 млн. лв., които бяха купени през последната година. Дни преди крайния срок за подаване на заявленията за покупка обаче през борсата минаха няколко пакета общо за над 18 млн. ПКБ. Не е изключено точно тогава те да са били прехвърлени на компаниите, които сега се оказват основни кандидати за земеделските земи и отново да са близки до собствениците на алкохолния производител.

За трите септемврийски фирми данни са оскъдни. "Златно рало" е създадена преди по-малко от месец – учредителното й събрание е било на 12 септември в гр. Варна, малко след обявяването на търга. Капиталът й е 1000 лв., внесен в Търговска банка Д. Едноличният й собственик Иван Георгиев Кънчев няма участия в други фирми. Компанията "Слънчева Добруджа" е регистрирана в Русе на 18 септември. Неин собственик е Красимир Апостолов, а внесеният капитал - 1000 лв. На същата дата, но в Ямбол, е вписано и дружеството "Нов фермер". То е собственост на Гергана Петрова.

И по области

По данните до момента кандидатите с най-много спечелени имоти са "Слънчева Добруджа", "Агроленд консулт" и "Биопродукти България".

"Биопродукти България" е големият печеливш от търговете за област Стара Загора – компанията ще получи общо 2011 дка. При всички търгове на второ място е била класирана фирмата "Златно рало", която не е спечелила нито една нива или пасище в областта. Прави впечатление, че цените, предлагани от класирания на второ място, са доста по-ниски от тези на победителя – понякога точно с 200 лв., а някъде – със 100 лв. Най-фрапираща е разликата за парцел от 421 дка в община Мъглиж, където "Биопродукти" е класирана с оферта за 1260 лв., а "Златно рало" е предложила едва 726 лв. в поименни бонове.

"Биопродукти" е спечелила всички търгове в община Гълъбово, за които е имало кандидати. Те са за ниви с обща площ 1110 дка и с изключение на по-големите и тези с по-висока категория предлаганите цени са абсолютно еднакви – победителят дава по 565 лв. на декар, а вторият – по 365 лв. Така общо предлаганата цена в компенсаторки за всички търгове, в които двете фирми са имали участие, е 18 хил. лв. на победителя и по-малко от 13 хил. лв. за "Златно рало". Почти всички ниви в област Стара Загора, за които "Биопродукти" не е на първо място, са изоставени или с ниска категория. Компанията има само една от последния вид – пасище в община Мъглиж, което обаче е 836 дка.

В Монтана "битката" е била между вече споменатите компании "Биопродукти" и "Нов фермер", като печели първата. И двете компании, едва ли по случайност, подават оферти точно за по 406 парцела. Проверка на няколко десетки позиции показа огледалност на пожеланите терени. Почти навсякъде "Биопродукти" е с по-ниска цена. Затова засега на първо място поисканите 406 позиции, с 12 изключения, са спечелени от "Нов фермер". Общата площ е над 4 хил. декара, а офертната цена за почти 4 млн. Малкото разнообразие на Монтана е, че около десет терена придобива и "Агро инвест инженеринг", свързано с вносителя на "Пежо" "София Франс ауто", което изглежда извън активната шестица.

В област Русе големият печеливш е дружеството "Слънчева Добруджа", която е била в сериозна конкуренция с "Лукс ауто". Двете дружества са декларирали за търговете компенсаторки за над 5.9 млн. лв. поотделно. "Слънчева Добруджа" печели всички търгове в Бяла, Ветово, Иваново, Борово, като общата площ достига над 2 хил. дка. "Слънчева Добруджа" е спечелила и доста голяма част от парцелите в Благоевградско, както и в Ямболска област, където те са над 2700 дка. В тази област, където за продажба бяха обявени и големи имоти с площ над 400 дка, класирани на първо място в някои от търговете са още "Лукс ауто", "Агроленд" и "Биопродукти".

От 14 имота, за които е имало интерес в Сливен, "Слънчева Добруджа" печели търга за 6-те най-големи, като на второ място след тях в пет от случаите е "Агроленд консулт", а в шестия - "Макрон". Общо за шестте имота "Слънчева Добруджа" предлага 140 хил. лв.

Най-големият търг за последните седем години 

През септември тази година земеделското министерство обяви най-големия търг за продажба на земеделски земи срещу компенсаторни бонове за последните седем години. Първоначално обявените земи достигаха 154 хил. дка във всички области с изключение на София-град и Габрово. Впоследствие обаче се оказа, че сред обявените за продажба имоти има редица парцели, попадащи в защитени територии и екомрежата "Натура", част от които по закон не би трябвало въобще да се продават.

След подадения сигнал от природозащитни организации земеделският министър извади около 50 хил. дка от търга във всички области. Други пък останаха в него с обещанието, че при евентуалното сключване на договори ще се въведат ограничения за дейностите. 

*Оригинално заглавие: Купувачи с агроимена

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Свинското: скъпо и дефицитно Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България
"Кауфланд България" с 30% годишен ръст на продажбите на текстилни изделия под собствени марки Веригата предлага над 700 артикула, 600 от които са изработени от органичен памук