Регистрация

Пазарът на труда - в пълна дупка

Автор: dnevnik.bg 27 септември 2011
Липсата на държавна политика, която насърчава създаване на работни места с висока производителност, ниското образование и рязкото свиване на инвестициите са основните причини за драстичния срив на заетостта и нарастването на безработицата в България по време на кризата.

Автор: Цветелина Белутова Капитал

Липсата на държавна политика, която насърчава създаване на работни места с висока производителност, ниското образование и рязкото свиване на инвестициите са основните причини за драстичния срив на заетостта и нарастването на безработицата в България по време на кризата.

Освен това пропастта между нуждите на бизнеса и кадрите, които излизат от университетите, става все по-голяма. Това показва анализ на Българската стопанска камара за пазара на труда у нас.

"От 2009 г. насам работните места са намалели с 263 хил., а наетите на трудов договор - с близо 290 хил. Хората не получават заплати, не се плащат данъци и осигуровки", коментира ситуацията изпълнителният председател на бизнес организацията Божидар Данев.

Според него държавата неглижира проблема, а ситуацията се е утежнила в началото на 2011 г. с повишаването на вноската за пенсия и осигурителните прагове, което е създало предпоставка за ръст на сивата икономика.

Същият извод правят и икономистите Красен Станчев и Лъчезар Богданов. В свой анализ те посочват, че общата осигурителна тежест за служителите и работодателите, която е 32.3% върху възнагражденията, е основна причина да се прибягва към "неофициални плащания", което повишава и сивата икономика.

"Това, което може да направи държавата, е да планира и подготви работна сила с определена квалификация, която да е съобразена с изискванията на бизнеса", коментира ресорният зам.-министър на труда Деяна Костадинова. "Затова започнахме работа по създаването на система за прогнозиране на потребностите от кадри", добави тя.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България