Регистрация
  • Начало
  • Новини
  • Продажбите на топ 20 търговци на техника надскочиха 1.5 млрд. лв.

Продажбите на топ 20 търговци на техника надскочиха 1.5 млрд. лв.

Всички компании, с изключение на "Техномаркет" вдигат оборота си, като средното увеличение за миналата година е 14%
Автор: Константин Николов 02 октомври 2018

Продажбите на топ 20 търговци на техника надскочиха 1.5 млрд. лв. през 2017 г., а средният ръст е 14%

Фотограф: Надежда Чипева

Текстът е част от специалното издание "Регал 100". Изданието е подарък за всички абонати Капитал PRO. Всички останали читатели могат да го намерят онлайн тук.

Над 1.5 млрд. лв. приходи са имали водещите 20 търговци на дребно на техника в България през 2017 г. Търсенето нараства, а разнообразието сред компаниите в сектора е по-голямо от всякога. Тазгодишната класация включва най-различни играчи: големите вериги за техника, телекоми, изцяло онлайн търговци, но дори и някои от водещите хипермаркети за бързооборотни стоки, които продават електроуреди.

Само нагоре

С едно изключение - вторият в класацията "Техномаркет България", всеки друг от участниците в топ 20 отчита увеличение на оборота си през 2017 г. Общите продажби на дребно са скочили с почти 14% до 1.51 млрд. лв. Официални оценки и анализи на пазара на техника в България няма, но в последното си проучване консултантската компания Euromonitor определя стойността му на около 1.8 млрд. лв. за 2017 г. Тоест основна част от него се държи от водещите 20 компании и в тази класация.

Почти половината от приходите в сектора идват от дългогодишните лидери "Технополис" и "Техномаркет". Но съдбата на двете вериги през последните години е коренно различна. Едната ("Технополис") продължава да расте, докато другата, която само преди време беше едноличен лидер, е далеч от пиковите си резултати и с всяка година намалява оборота си. От рекордните над 800 млн. лв. през 2008 г. "Техномаркет България" достига приходи от 231 млн. лв. за миналата година (207 млн. лв. на дребно).

За пръв път в класацията са включени и телекомите, които логично са едни от най-големите търговци на техника - основно на телефони и таблети, и по-малко на телевизори и лаптопи. Макар и през последните години продажбите на смартфони в ритейл веригите да растат, около 80% от тях все още минават през операторите. Което се забелязва и от официалните резултати на компаниите. Според отчета на Telekom Austria за 2017 г. продажбите на оборудване на "А1 България" (тогава все още "Мобилтел") са били 57.5 млн. евро (112 млн. лв.), почти с 23% повече от предходната година. Тези на "Теленор България" и БТК също растат. Според тазгодишната класация на "Регал" "Теленор България" е третият най-голям търговец на техника в страната за 2017 г.

Възползвай се от възможностите

Покрай трудностите на "Техномаркет България" други компании успяха да увеличат бизнеса си, както чрез отварянето на нови магазини, включително чрез влизането в някои стари обекти на "Техномаркет", така и чрез разширяване на маркетинг присъствието си. Пример е "Зора", която започна ребрандиране на идентичността и обектите си, както и отваряне на нови магазини, което продължава и в момента. Тя отчита един от най-сериозните ръстове в сектора - 23% до 166 млн. лв. "Ребрандирането определено дава резултати, а през тази година щe отворим нови 6 магазина", заяви пред "Регал" основателят на веригата Георги Милушев. Той очаква ръст от около 25% и през тази година. В момента дружеството има 36 обекта.

Друга компания, която през последните година става все по-сериозен играч на пазара на техника, е "Магнум-Д", който преди време беше основно дистрибутор на едро. Ритейл бизнесът през веригата му "Техмарт" става все по-сериозен и вече продажбите на дребно са около 65 млн. лв. от общи приходи от 112 млн. лв. За скока са допринесли и отворените два нови магазина през миналата година, с които общият брой на обектите достига 11. Стратегията на компанията е да залага на по-малки магазини от "Технополис" и "Техномаркет", макар и да предлага възможно най-широка гама продукти като тях.

Онлайн подем

Всичките големи играчи на пазара развиват и онлайн дейност, която продължава да расте с бурни темпове. Катализатор на този сегмент беше и възходът на най-големия онлайн търговец на българския пазар според данните на Euromonitor - еMAG. Той продава най-разнообразни продукти и стоки, но техниката заема основна част в портфолиото му. Официални данни за продажбите на eMAG няма, тъй като оперира през регистрираното в Румъния Dante International.

Не е ясен и какъв е делът на онлайн продажбите от бизнеса на традиционните играчи, като според анализатори той не надхвърля 10% при нито един от тях. Въпреки това веригите са наясно, че този сегмент е един от най-важните канали за бъдещо развитие, тъй като ще става все по-важен. "При нас растежът на онлайн продажбите е два пъти по-висок от този на целия ни бизнес, който през миналата година се е увеличил с около 10%", заяви пред "Регал" Божидар Колев, съсобственик на "Технополис".

Сред водещите 20 търговеца на техника има и познати онлайн играчи като компаниите зад известните сайтове laptop.bg и pcstore.bg, които продължават да увеличават оборота си, основно чрез продажба на лаптопи. Към тази група може да се добавят и по-традиционни компютърни търговци като "Вали компютърс" и "Жар", както и "Плесио компютърс", които продължават да растат както през магазини, така и през онлайн канали.

Според представители на сектора телевизорите остават най-търсените стоки на пазара на техника. При големите вериги те достигат между 20 и 35% от общите продажби в зависимост от сезона и периода. Активен такъв беше световното първенство в Русия през тази година, при което смарт телевизорите са отчели сериозен ръст в продажбите спрямо предходната година. През 2017 г. има ръст при климатиците заради горещото лято, но студените юни и юли през тази година са довели до по-ограничено търсене сега, твърдят от бранша.

Очакванията на повечето играчи в сектора е ръстът да продължи и през 2018 г., заради няколко фактора. Единият е световното първенство в Русия, както и зимната олимпиада през февруари в Пьонгчанг. Подобни спортни форуми винаги водят до нарастване на продажбите, основно на телевизори. Друг е продължаващият икономически растеж, който също стимулира потреблението.

Топ 3

"Технополис България"

"Технополис България" е създадена през 1992 г., когато едноличният й собственик "Видеолукс холдинг" отваря първия си магазин в София. Съсобственици на компанията са Божидар Колев и Тодор Белчев. Днес групата има 33 магазина в България, от които 7 са в София. Приходите на "Технополис" през последните години постоянно растат, като за 2017 г. са достигнали 514 млн. лв., с почти 10% повече от 2016 г. От тях около 510 млн. лв. са продажби на дребно. Според доклада за Euromonitor за миналата година компанията е вторият най-голям онлайн търговец на техника в България след eMAG. През 2017 г. е увеличила и служителите си до 1760 души.

"Техномаркет България"

"Техномаркет България" оперира на българския пазар от 1992 г., като първоначално тогавашната компания майка "К енд К електроникс" на Николай Китов и Христо Кусев внася електроника. Първият магазин под марката "Техномаркет Европа" е отворен през 1999 г. През последните години контролът над "Техномаркет" се смени няколко пъти - от фирми и хора, близки до Цветан Василев, през завръщането на Китов в групата със съдружници, до днес, когато основен акционер в нея е цигарената фабрика "Благоевград БТ", близка до депутата Делян Пеевски.

През последните години приходите на веригата постоянно намаляват и за 2017 г. са около 231 млн. (207 млн. лв. на дребно), с 23% по-малко от година по-рано. Магазините са 42 спрямо 48 през 2016, но дори и при по-малкия им брой веригата има най-широката мрежа в страната. Положителен фактор за нея е, че успя да реши съдебните си спорове с имотната компания "Глориент инвестмънт БГ", създадена от основателите на "Техномаркет" Христо Кусев и Николай Китов, заради различни обекти в цялата страна. В резултат тя освободи някои магазини, а след като двете страни сключиха мир, свързаното дружество "БЛ - ритейл риъл естейт" (дъщерно на "Благоевград БТ") постепенно започна да изкупува магазини от "Глориент" в София, Пловдив, Русе и Севлиево.

Служителите на веригата са намалели през миналата година с над 20% до около 1070 души.

"Теленор България"

"Теленор България" е вторият най-голям мобилен оператор по клиенти на българския пазар. Приходите на дребно от продажби на техника са нараснали с над 11% до 145 млн. лв. през 2017 г. спрямо година по-рано.

Общите приходи на телекома за миналата година са 680 млн. лв. До това лято той беше собственост на норвежката Telenor, но в края на юли Европейската комисия одобри продажбата на дружествата на групата в България, Сърбия, Черна гора и Унгария на чешката инвестиционна компания PPF Group. Неин собственик е най-богатият човек в Централна и Източна Европа - чехът Петр Келнер.

От сектора
"Миналата година беше добра за нас с растеж от около 10% на бизнеса ни. Очакваме подобен скок и през тази година, като по време на световното първенство традиционно се увеличиха продажбите на телевизори. За сметка на това намаляха тези на климатици заради студените първи месеци на лятото спрямо 2017 г., когато пък беше по-топло."
Божидар Колев, съсобственик на "Технополис България"
"2017 г. беше най-добрата година за нас от кризата насам, като отчетохме ръст от 23%. Пазарът ни продължава да се увеличава, като за първото полугодие на тази година продажбите ни са скочили също с около 24%. С отварянето на нови шест магазина служителите ни достигат около 650 души."
Георги Милушев, основател на "Зора"
Retail in Detail

В края на октомври "Регал" и "Капитал" ще съберат за поредна година представителите на бизнеса с бързооборотни стоки на форума Retail in Detail. За над 10-годишната си история той се утвърди като една от най-значимите платформи за обмяна на ценен опит, данни и информация не само за FMCG търговията и производството, но и за ритейл сектора като цяло.

Тази година във фокуса на събитието ще бъдат новите бизнес модели, които променят глобалната ритейл сцена, и отражението им както върху компаниите, така и върху клиентите. Лектори са международни експерти с глобален опит и познания, представители на водещи институции и брандове от ритейл сектора.

Retail in Detail ще се проведе на 30 октомври 2018 г. в "София ивент център". За форума можете да се регистрирате тук.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева До края на тази година веригата планира да отвори още 12 магазина и да има над 170 обекта в България