Регистрация

Вътрешното потребление на свинско месо ще нарасне с около 10% към 2019 г.

Доклад на Института по аграрна икономика анализират тенденциите в сектора

Автор: Регал 31 юли 2015
Тъй като местното производство няма да може да отговори на вътрешните нужди, анализатори прогнозират внос от над 100 хил. т годишно

Фотограф: Надежда Чипева

Производството на свинско месо към 2019 г. се очаква да достигне обем около 87 хил. тона, или с 18% повече спрямо 2014 година, като цялото количество ще се реализира на вътрешния пазар. Това става ясно от доклад на Центъра за агро-политически анализи към Института по аграрна икономика, в който се анализират тенденциите в производството и търговията с телешко, свинско, агнешко (овче) и птиче месо.

Според анализаторите свиневъдството е един от най-силно засегнатите сектори от промените, настъпили на пазара след 1989 г. От над 4 млн. свине през същата година броят им намалява до около 600 хил. през 2013 година. С приемането на новите страни членки през 2004 и 2007 г. очакванията са, че свинепроизводството в страните от Източна Европа ще се развие, поради по-ниските цени на работната ръка и съответно производството на фуражни култури. Това обаче не се случва. Една от причините е свързана с изискванията на европейските стандарти за хигиена, опазване на околната среда и добри производствени практики.

Свинското месо ще продължи да бъде достъпно, което обяснява и второто му място по отношение на консумация на член на домакинствата в България (НСИ, 2014), отбелязват експертите в своя доклад.

По отношение на цените на живи животни, очакванията са за минимално повишение, което следва тенденциите на европейските и световните пазари. За периода 2014-2019 г. прогнозираният ръст е около 1%, като цените са около 2400 лв/тон за свине и 4300 лв/тон за прасенца. Очаква се цените на едро на свинско месо да са стабилни, на нива от 8600 – 8700 лв/тон.

Основният показател за развитието на свинепроизводството е броят на свинете майки, отглеждани в страната. Поради подобряването на пазарната конюнктура и търсенето на свинско месо на вътрешния пазар, както и поради структурата на производството (предимно в големи свиневъдни комплекси), предвижданията са за повишение на броя на свинете майки до 2019 година. Това нарастване обаче няма да позволи достигане на нивата от предходни периоди, което в голяма степен се дължи на силния конкурентен натиск от останалите страни в ЕС, сред които и големите производители Холандия и Дания. Отпусканите европейски средства за осигуряването на хуманно отношение към животните могат да помогнат донякъде за преструктурирането на сектора.

Производството на свинско месо в България в периода 2000 - 2013 г. е с нисък растеж и сериозни колебания. Преструктурирането на сектора след присъединяването ни към ЕС довежда до интензифициране на производството. Броят на земеделските стопанства със свине през 2012 г. е 32 769 и 81.8% от всички прасета са в стопанства с 1000 и повече животни (Агростатистика, МЗГ, 2014). Има 59 ферми с 1000 и повече свине, и 6 ферми имат повече от 20 000 глави.

Според доклада изключително важно за това производство е вдигането на прираста на малки прасета на свиня-майка и снижаване на смъртността сред новородените и подрастващите прасенца, за да се повиши ефективността, а оттам и конкурентоспособността. Анализаторите установяват, че преобладава добивът на свинско в специализирани кланици. Именно в тях производството ще продължи да се повишава, поради индустриализирането на свиневъдството и нарастването на броя животни в големите производствени единици.

Вътрешното потребление се предвижда да нарасне с около 10% и да достигне 189.2 хил. тона през 2019 година. Нарастващото вътрешно потребление и по-ниските международни цени водят до увеличаване на вноса, тъй като местното производство не може да отговори на вътрешните нужди, като вносът ще бъде над 100 хил. тона годишно.

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души