Регистрация

"Хепи" опитва експанзия в Източна Европа

Автор: Dnevnik.bg 19 октомври 2010
Българската верига ресторанти ще се опита да разшири пазарите си чрез франчайз.

Фотограф: Иван Григоров

Българската верига ресторанти "Хепи" (Happy) ще се опита да разшири пазарите си чрез франчайз. Моделът включва предоставяне на марката на други фирми, собственици на ресторантите, които я ползват срещу заплащане.

"Хепи" търси партньори за нови обекти от веригата в Турция, Румъния, Македония, Сърбия, Русия и Украйна. Компанията вече има един ресторант извън страната - в Барселона, Испания, но обектът там е открит със собствени средства и е притежание на фирмата.

"Избрахме точно тези страни, защото манталитетът на хората там е много близък до нашия и опитът ни показва, че храната, която предлагаме, ще се хареса на клиентите", казаха от ръководството на "Хепи". От компанията оценяват потенциала на пазарите като огромен.

От ръководството на "Хепи" засега се въздържат от прогноза колко ресторанта от веригата могат да бъдат открити в страните от Източна Европа. "Ако това стане, ние ще бъдем първата българска марка ресторанти, развили франчайз в чужбина", обясниха от компанията. Избрали са този модел на експанзия, тъй като позволява бързо и качествено разрастване.

"Франчайзингополучателите имат достатъчно стимули да поддържат високо качество, тъй като те са собственици на заведенията", обясниха от "Хепи" и добавиха, че вече има интерес от потенциални партньори. Засега обаче се водят само преговори с тях.

Освен в страните от Източна Европа "Хепи" иска да открие и по един обект в Стара Загора и Благоевград, където все още няма ресторанти. Те също ще са на франчайз, като и за тях вече имало кандидати.

За да се включат във франчайз програмата на "Хепи", потенциалните им партньори трябва да осигурят първоначална такса за ползване на марката е 50 хил. евро. Всеки месец собствениците на ресторанти в чужбина трябва да плащат роялти такса от 5% от брутния приход от продажба на храни и напитки, а българските партньори превеждат допълнително средства и за национална реклама.

Търсят се помещения от поне 350 кв.м в центъра на съответния град, които трябва да имат тераса. От "Хепи" предоставят списък на одобреното оборудване за ресторанта, обучение на управителя на обекта, както и списък с препоръчителни доставчици.

По сметка на "Хепи" инвестицията в един ресторант до 500 кв.м е максимум 470 хил. евро, а за обект до 1000 кв.м - 640 хил. евро. В момента обектите от веригата са 28, като са съсредоточени в големите градове София, Варна, Пловдив и Бургас, както и на натоварени пътища.


В момента веригата има 28 обекта в големите български градове и натоварени пътища, а единият от тях е в Барселона. 470 хил. евро е първоначалната инвестиция в ресторант до 500 кв.м

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души