Магазин на бъдещето отвори врати в Хага
В края на юни 2015 г. в търговския център New Babylon (Хага) започна реализацията на проекта Store of the Future. Това е своеобразна "жива" ритейл лаборатория (retail live lab), в която магазините, марките, доставчиците, техническите и финансовите партньори в сферата на търговията на дребно могат да тестват новите технологични решения.
В Холандия ритейл ландшафтът се променя сериозно през последните години, коментира сайтът Retail.ru. Много локални магазини са закрити, неуспявайки да се справят с конкуренцията на онлайн търговците и международните марки. Променят се и самите потребители, изборът на които се ориентира към персоналния, бързия, интересния, изгодния избор, все по-често направен онлайн.
Новата ситуация безпокои бизнеса и държавните институции. През 2014 г. с подкрепата на правителството са организирани серия от конференции Shopping 2020 с участието на водещи ритейл експерти, на които е обсъдена стратегия за развитие на търговията на дребно в новите условия.
През първото пологодието на 2015 г. се преминава и към конкретни действия. По инициатива на изследователската агенция Q&A и административното управление на град Хага пректът Store of the Future става факт. Магазинът е разположен на ключово място, на площ от 315 кв. м, в търговския център New Babylon.
Целта на Store of the Future е да покаже как пазаурването може да стане по-лично, просто и забавно чрез използването на технологиите. Според авторите на проекта в близко бъдеще броят на магазините ще намалее и те ще започнат да използват все по-активно дигиталните технологии. За да бъдат конкурентни, търговските марки трябва да се развиват в крак със съвременните технологии.
Живата лаборатория Store of the Future позволява да се разбере и експериментира как ще изглеждат в бъдеще търговските обекти, какви технологи ще се прилагат и как потребителите ще реагират на тях. Важна част на проекта е събирането на данни за клиентите, проследяването на тяхното поведение, реакциите им към иновациите, оценката им на удобството.
Идеята на Store of the Future е да даде възможност на търговците на дребно да тестват заедно с потребителите новите разработки. Всеки месец фирмите, представени в магазина на бъдещето ще се менят. Това ще даде възможност на повече марки да тестват проектите си, а обликът на магазина непрекъснато ще се обновява и ще предлага нови и актуални преживявания на клиентите. Ротациите ще осигурят условия на повече търговци на дребно и техните партньори да обменят знания и проверят ефективността на съвместните си проекти, използвайки big data технологиите.
От юли т.г. b2b-партньорите и крайните потребители вече могат да се разходят из търговския център виртуално, да разгледат магазините на life-style бранда HEMA, мебелната марка Rivièra Maison, производителят на стоки за дома FonQ, брандовете Marcey’s и MyMuesli, кафе веригата LaPlace, марката за дрехи и обувки Eks’kwizit, van Haren, магазина за цифрова техника Leapp, велосипедите QicQ, марките Wearable Experiments, Mammut, Brandkids, Perry, банката SNS. Всички тези марки представят собствените си иновации, които отговарят на новия подход new customer journey – когато магазинът работи с клиентите до, в процеса на покупка и след нея. Например в магазина на HEMA купувачите тестват с виртуално приложение дали определен грим им отива. А с цифровите технологии можем нагледно да видим как мебелите Rivièra Maison ще изглеждат в нашата гостна.