Регистрация

Coca-Cola и "М-Тел" отново най-силни марки в България

Автор: "Регал" 24 март 2009

500 български и световни марки в сферата на потребителските стоки и услуги (business-to-consumers) бяха избрани за Superbrands в България. Независимото проучване на потребителския сегмент на българския пазар, което се провежда за втори път, посочи отново "M-Тeл"за най-силна българска марка. Лидер сред глобалните брандове е Coca-Cola, която спечели и вота на хилядите потребители, гласували в интернет.
 
Методиката на подбор и оценяване на брандовете е универсална за всички страни, реализиращи програмата Superbrands. Селективният процес се осъществява на два етапа: чрез конфиденциално гласуване на членовете на независимото експертно жури – Борда на Superbrands Bulgaria, и чрез национално гласуване на потребителите в интернет. Това дава възможност експертното мнение да се разгледа успоредно с мнението на потребителите. Членовете на Борда не получават материално възнаграждение, те не оценяват марка, с която са свързани, или брандове на свои конкуренти.
 
Експертното жури на Superbrands се обновява всяка година и се формира от специалисти в следните три области: авторитетни представители на агенции, работещи в различни сфери на маркетинга, мениджъри на ключови компании и бизнес организации, както и водещи журналисти от влиятелни медии. Председател на Борда на Superbrands за този проект е проф. д-р Веселин Благоев, председател на Българската асоциация по маркетинг. Партньор на Superbrands в провеждането на националното гласуване на потребителите в интернет е водещият институт за пазарни проучвания GFK Bulgaria.
 
В процеса на оценяване експертите и потребителите се ръководят от дефиницията и критериите на световната организация за Superbrands.
 
Superbrands е марка, която е изградила отлична репутация в своя сектор и предлага значителни материални и емоционални предимства пред конкурентите. Тези преимущества, съзнателно
или несъзнателно, признават потребителите и искат да ги притежават. Superbrands трябва да демонстрира:
 
Качество: Символизира ли марката качеството на предлаганите продукти или услуги?
 
Надеждност: Ползва ли се с доверие брандът, поддържа ли висок стандарт на продуктите или услугите?
 
Познаваемост: Добре ли е позната марката в своя сектор? Успешно ли се разграничава от конкурентите си? Притежава ли индивидуалност и ценности, които я правят уникална на пазара?
 
В потребителското онлайн проучване взеха участие 10 000  души от   цялата страна в съотношение: 68% жени срещу 32% мъже. Най-активна бе групата на младите хора на възраст между 26 и 35 години. По отношение на доходите с най-голям дял (30%) са участниците с доход на домакинството над 1500 лв.
 
Мнозинството от участниците в изследването (76%) посочват, че са запознати с марките на пазара, като всеки трети заявява, че е изключително добре запознат с тях.
 
Решаващо влияние върху избора при покупка на стоки и услуги оказват мнението на приятелите, ползвали тази марка, конкурентните цени и маркетинговите активности – добрата рекламна кампания и положителният образ на марката в медиите. Жените се влияят в по-голяма степен от мнението на приятелите, отколкото мъжете, докато вторите са повлияни повече от известността на марката. Сред възрастовите групи влиянието на приятелите е най-силно при групата на 18–25 г., докато конкурентната цена въздейства в най-голяма степен на хората над 45 г. Известността на марката е показател, който влияе най-силно както на най-младата възрастова група – под 18 г., така и на най-възрастната – над 45 г.

Грижата на бранда за потребителите, както и страната на произход са основните критерии, които мнозинството от участниците в изследването вземат предвид при избора на марка. Всеки трети участник споменава също така следните важни фактори: политика за опазване на околната среда и етика на марката (например поддържа ли тя политика на лоялна търговска конкуренция, или е работодател, който не допуска дискриминация).

Повечето от участниците са склонни да заплатят по-висока цена за любимата си марка, като преобладават посочилите 10% увеличение на цената. Почти всички участници в изследването (91%) асоциират марковата стока с високо качество. Половината от гласувалите смятат, че брандът разкрива в значителна степен тяхната индивидуалност, и заявяват лоялност към марките, които купуват. Сред гласувалите преобладават тези, които биха се доверили на известна марка, ако не са добре запознати със стоката или услугата, която купуват, както и тези, които търсят изгодна цена, но купуват стоката само ако харесват марката.
 
Глобалната организация Superbrands предоставя правото на квалифицираните марки да участват в официалната публикация за България за 2009–2010 г., както и да използват специалния символ на Superbrands в своите маркетингови комуникации, за да покажат на потребителите и на партньорите си постигнатото високо признание за отличен брандинг. Участието в промоционалната програма е само по покана на организацията.
 
За първи път изданието ще бъде придружено от специално приложение Responsible Superbrands, посветено на обществената значимост на отговорния бизнес. В приложението компаниите ще имат възможност да представят своите проекти, свързани с развитието на бизнеса като отговорност към напредъка на обществото, както и своята корпоративна социална дейност.
 
Номинираните марки бяха позиционирани за оценяване по сектори в 29 категории от потребителския сегмент на българския пазар.

ТОП 20МАРКИ В БЪЛГАРИЯ                                                                               

COCA COLA 1 Напитки – безалкохолни
М-Тел 2 Телекомуникации
GOOGLE 3 Интернет
bTV 4 Медии – телевизия и радио
NOKIA 5 Технологии
ADIDAS 6 Облекло и обувки
NESCAFE 7 Напитки – кафе и чай
MILKA 8 Храни – шоколадови и захарни изделия
ARIEL 9 Стоки за бита
SONY 10 Технологии
MERCERES – BENZ 11 Автомобили
GLOBUL 12 Телекомуникации
HEINEKEN 13 Напитки – бира
MICROSOFT 14 Технологии
BMW 15 Автомобили
NESTLE 16 Храни – шоколадови и захарни изделия
NIKE 17 Облекло и обувки
BAYER 18 Фармация и медицина
OMV 19 Горива
TUBORG 20 Напитки – бира

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души